Kereső toggle

A futkosó egér nem kirívó eset

Minőségellenőrzés a hipermarketekben

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Rájár a rúd mostanában az Auchanra, hiszen ebben az évben már ötször ellenőrizte az ÁNTSZ a Pest megyei áruházait, és három ízben büntetést is kiszabott különböző okok miatt. Különösen visszhangosra sikerült azonban a múlt vasárnapi ellenőrzés, hiszen a szigetszentmiklósi Auchan több részlegét is bezáratták. Kedden már újra megnyithatta kapuit az áruház, miután nagy gyorsasággal korrigálta a hiányosságokat – melyek sajnos egyáltalán nem egyedülállóak a hazai kereskedelemben. Az eset megerősíti azt a tényt, hogy pusztán hatósági módszerekkel nehéz szabályozni a piacot, ehhez a vásárlók fellépése is szükséges. 



A vásárlók felháborodása indította el a lavinát Fotó: Somorjai L.

Hogy mi volt az első banánhéj, amin augusztus 21-én az áruház csúszásnak indult, nem teljesen világos. Dr. Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség tájékoztatási főosztályvezetője kérdésünkre határozottan állította: a felügyelőség éppen ez idő tájt a szigetszentmiklósi Auchanban végezte országos ellenőrzéseinek részeként a vizsgálatait, amikor a – csomagolt – babapiskóták között egérürüléket talált. A főosztályvezető által közölt információk alapján a vizsgálat részben az új földművelésügyi miniszter, Gráf József szigorú fellépésének volt köszönhető. Ezek után értesítették a Pest megyei ÁNTSZ-t is, melynek munkatársai több visszásságra is fényt derítettek: többek között egyetlen munkatárs sem rendelkezett a kötelezően előírt egészségügyi könyvvel, s a húspult, a grillrészleg, valamint a cukrászrészleg higiénés és szavatossági problémák miatt került bezárásra. 

Ezzel szemben dr. Tettinger Antal, az ÁNTSZ Pest megyei tiszti főorvosa lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a vizsgálatsorozat a fogyasztói bejelentéseknek volt köszönhető. Három különböző bejelentést kaptak ugyanis az ominózus kereskedelmi egységgel kapcsolatosan – egerekkel, penészes sajttal és problémás tojásokkal kapcsolatban. A lavina tehát többek közt az egerekkel indult el, mivel az egyik fogyasztó azt nehezményezte, hogy vásárlásakor egerek futkostak a darált mák között. Észrevételét az áruházi eladó csak úgy kommentálta, hogy ez természetes folyamat, hiszen az egerek már csak így szoktak viselkedni.

Bár a hivatalos szervek kivonulásakor nem tudjuk, az egerek tartották-e magukat az eladó szavaihoz, vagyis prezentálták-e a populációjukat, annyi bizonyos, hogy táplálkozásuk nyomait fellelték a fogyasztóvédelem munkatársai is. 

Az ÁNTSZ viszont a vizsgálata során már csak kiszóródott egérmérget talált, tehát az egerekkel szemben az áruház valószínűleg hatékonyan vette fel a harcot. Az elmondottakhoz hozzátartozik az is, hogy a tisztiorvosi szolgálat által elmarasztalt területeken két munkanap alatt korrigálta magát az Auchan, így kedden már újra megnyithatta kapuit a vásárlók előtt.

Tettinger Antal szerint Pest megyében közel 15 ezer élelmiszerhigiénés – gyártó, forgalmazó, vendéglátó – egységet kell vizsgálnia az ÁNTSZ-nek. Tavaly több száz esetben volt pénzbeli vonzata is a korrekciónak, a kassza végösszege 33 millió forintra rúgott. A bírságok mértéke sajnos többnyire nem elrettentő hatású. Az illetékes szerint még a minőségvédelmi bírság nevezhető a leghatékonyabbnak, mivel százezertől egy-két millió forintig terjed. Ez a mérték? büntetés egyébként idén jelentősen megnövekedett. 

Tettinger szerint az Auchan nem kirívó ügy, a nagy kereskedelmi láncok mindegyikében és a kiskereskedelmi egységekben nagyjából egyforma a helyzet, csak a nagyobb terület és forgalom több esetet hoz felszínre. Az ÁNTSZ, a Fogyasztóvédelem és az egyéb felügyeleti szervek is tervszer? ellenőrzéseket végeznek a kijelölt egységekben; a forgalom nagyságától függően, illetve a feltárt hiányosságokkal arányosan szaporodnak az ellenőrzések. A tisztifőorvos hasznosnak talál minden fogyasztói bejelentést is, amit az ÁNTSZ címére (Pest megyei ÁNTSZ, 1300 Budapest, Pf. 61) névvel vagy név nélkül megtehetnek a vásárlók, hiszen ezt minden esetben hivatalból köteles kivizsgálni a felügyeleti szerv. 

Dr. Kathi Attila tapasztalata szintén az, hogy hiányosságok éppúgy tapasztalhatók a kisebb és a nagyobb áruházakban is. A leggyakoribbak a minőségmegőrzési idő vagy szavatossági idő lejárta, hiányos higiéniai állapotok, hibásan vagy egyáltalán nem feltüntetett ár, a termék előírt adatainak hibás vagy hiányos feltüntetése.

Az Auchan szóvivője, Gillemot Katalin megkeresésünkre azt nyilatkozta, hogy az események emberi mulasztások következményei, de céljuk, hogy a jövőben még nagyobb elszántsággal, fegyelemmel járjanak el hasonló esetekben. Megítélésében az Auchan nem kap több minőségi panaszt a fogyasztóktól, mint bármely más hipermarket, és nem érzi úgy, hogy termékeik rossz minőségűek lennének, az árkategóriában megfelelőnek tartja azokat. 

Az árak és a dinnyék a földön járnak

A nagyobb kereskedelmi egységek gyakran a minőségi követelmények lehető legminimálisabb szintjét célozzák meg az árak csökkentése érdekében, legalábbis a Növény- és talajvédelmi Szolgálaton belül működő zöldség-gyümölcs minőségellenőrök beszámolói szerint. A minőségi követelmények terén nagyobb fokú tudatosságra van szükség a vásárlók részéről, minőséghibás árut például akkor sem ajánlott vásárolni, ha nagyon olcsó. Ilyen lehet például a jelenlegi slágertermék, a görögdinnye is, ha sáros, szennyezett állapotban forgalmazzák: a minőségi előírásoknak köszönhetően ez már bírsággal jár! Jó, ha vásárláskor szem előtt tartjuk az áru minőségi besorolását, érdemes inkább első osztályú árut vásárolni, némely termék esetén pedig létezik extra minőség is. A tárolásra sem árt odafigyelni, a konténeres, önkiszolgáló részleg? kihelyezés gyorsan selejtté változtatja a jó minőség? termékeket is.

Vásárlói kurázsi

A nyár folyamán ugrásszerűen megnőtt a nagyobb áruházláncok ellen emelt vásárlói kifogások száma. Ennek következményeként a Menedzsment Fórum szerint Göncz Kinga ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter rendelte el augusztus 8-ai kezdettel a hiper- és szupermarketek átfogó ellenőrzését. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség a múlt hét végéig tartó vizsgálata során minden nagyobb cég legalább egy egységébe ellátogatott, a részleges eredmények alapján eddig összesen mintegy 50 millió forint bírságot szabott ki. A megrovottak listáján szinte mindegyik nagy áruház szerepel. A szakértők úgy vélték, hogy a problémák jelentős része orvosolható lenne, ha a fogyasztók szabálytalanságot észlelvén beírnának a panaszkönyvbe. Ezt ugyanis az élelmiszer-ellenőrök átlapozzák a helyszíni vizsgálatok során, és ennek függvényében akár aprólékosabban is átfésülhetik a gyanús áruházat.

Olvasson tovább: