Kereső toggle

Fémek, fények, fércek

Paco Rabanne világa

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Paco Rabanne 1934. február 18-án született Spanyolország Baszkföldjén, San Sebastianban. Gyermekkorában polgárháború dúlt hazájában, ahonnan ötévesen menekültként Franciaországba került családjával együtt. Környezete mély nyomot hagyott a kis Pacóban: nagyanyja erősen vallásos volt, édesanyja a Spanyol Szocialista Párt fontos alakjaként gyakran hangoztatta otthon is ateista nézeteit, édesapja köztársaságpártisága pedig korán mártírrá tette az idősebbik Rabanne-t. Talán ennek a vegyes hatásnak köszönhető, hogy személyiségébe szinte beleivódott a tolerancia, a mások sorsa felé való nagyfokú nyitottság és a nagylelkűség, mely értékek – saját bevallása szerint – a mai napig nagyon fontosak számára, sőt meg is határozzák művészi munkáit.

Tizennyolc évesen beiratkozott az École Nationale des Beaux-Arts-ra, ahol az építészetet választotta élethivatásának. Diákéveiben divatkiegészítőket készített, hogy tanulmányait saját maga finanszírozhassa. A kézitáskák, az ékszerek és az övek miliője nem volt számára ismeretlen, hiszen édesanyja egy időben Cristobal Balenciaga híres divattervező asszisztense volt. És ahogy az már lenni szokott, a sors közbeszólt és az építészet útjáról egy másik ösvényre terelgette Rabanne-t: "összehozta" a szakma akkori nagyágyúival. Balenciaga, Givenchy, Dior és Yves Saint Laurent felfigyeltek a tehetséges fiatalemberre, akinek szíve akkor már a divatszakma felé dobbant meg.

Hogy jobban megértsük a benne zajló változásokat, tudnunk kell, hogy a hatvanas évek elején a művészetek nagy felforduláson mentek keresztül. Akkortájt kezdett divatba jönni az optikai művészet és a filmművészet. Az építészek figyelme a kőről a fémre irányult, Martial Rayse hatására a festészetben jelentős szerepet kapott a neon; Sotto drótszobrai kedvező fogadtatásban részesültek, Quassar m?anyag bútorai pedig szintén nagy szenzációt keltettek. Paco Rabanne-ra is hatással voltak ezek az újdonságok, és arra ösztönözték, hogy egy saját Haute Couture kollekciót alkosson. 1966-ban tizenkét kísérleti ruhát vonultatott fel fekete modellekkel. A kortárs anyagokat (m?anyag, fém) bőségesen tartalmazó kreációit fogóval és forrasztópákával állította össze a t? és az olló helyett. Az idők során nehéz és rideg fém anyagai "megszelídültek". Rugalmasabbá tette drótszövés? páncélkabátjait, és ötvözte azokat a szövettel. Ennek eredményeként gyönyörű, finom és modern öltözékei a párizsi luxusdivat nagy márkáivá váltak. Sokat játszik a fénnyel, szívesen alkalmaz kristályos és visszatükröződő anyagokat. Ő volt az első, aki eldobható papírruhákat dobott piacra, melyeket kis táskákban árusítottak. Továbbá 1967-ben ő volt a feltalálója az első "öntött" ruhának, a kötött bundának és az alumínium dzsörzének, 1988-ban pedig lézerlemezeket használt fel kreációihoz. "Én építésznek tanultam, tehát az egyszer? vonalakat szeretem. Az általam alkalmazott formák és struktúrák nem változnak drámaian, hanem hozzáigazodnak a hölgyek életében bekövetkezett változásokhoz. A formák általában akkor változnak meg, amikor a korok »kézmozdulatai« változnak. Manapság a nőknek állandóan változtatni kell az identitásukat, mely változás a ruházatukra is kihat. Nappal például a metróban olyan ruhákat vesznek fel, amelyek megfelelnek a felgyorsult életstílusuknak. Este, a magánéletükben ruháik sokkal nőiesebbek és élénkebbek." 

A nyolcvanas évektől férfiaknak is alkotott ruházati kollekciókat, folyamatosan bővülő, választékos kiegészítőkkel tarkítva kínálatát. Magas színtű, igényes design jellemzi bútorait, edényeit, textíliáit, bőráruit, táskáit, öveit és ékszereit, melyek által a Paco Rabanne márka 170 koncesszióval már mind az öt kontinensen kiépítette világméretűvé vált divatbirodalmát. Számtalan művészeti és építészeti díj birtokosa: 1990-ben elnyerte az Haute Couture-ben elérhető legmagasabb szint? díjat, a "Dé D\'Or-t." Tehetségéért és számos humanitárius projekthez való aktív hozzájárulásáért Spanyolországban megkapta a legmagasabb állami kitüntetést, valamint 1989-ben Franciaország a "Becsületrend Lovagja" címet adományozta Rabanne-nak. Alkotásait sorra bemutatták a világ nagy múzeumai (New York, Tokió, Párizs stb.) is. Kulturális központokat nyitott, magazint adott ki, kosztümöket tervezett olyan hírességeknek, mint Ursula Andress, Jane Fonda, Brigitte Bardot, Audrey Hepburn, Sylvie Vartan. Első könyve 1991-ben jelent meg Pályagörbe címen, amelyben életéről, elveiről ír őszinteséggel és nagy lelkesedéssel. Ez azonnal bestseller lett, melyet az Idők végzete cím? írása követett, amelyben az embereket a morális felemelkedésre és az egymással való törődésre biztatja. 1994-ben újabb folytatás következett, melyben útmutatásokkal és jó tanácsokkal látja el olvasóit arra vonatkozólag, hogy hogyan nézzenek szembe a változó korral, hogyan maradjanak életük folyamán optimisták és derűsek. A szellemes szónoki képességéről és a fiatal tervezők felkarolásáról híres Paco Rabanne-t szívesen hívják nemzetközi, szakmai rendezvényekre. Az élő legenda munkájának megkoronázásaként a Marseille-i Divatmúzeum egy nagyszabású, retrospektív kiállítást szentelt számára, mely óriási sikert aratott mind szakmai berkekben, mind a széles nagyközönség köreiben.

A parfümök világában is otthonosan mozog, hiszen 1969 óta folyamatosan jelenteti meg újabb és újabb kompozícióit. Első parfümje a fás-virágos-ciprusos jelleg? Calandre volt, mely azonnali és egyértelm? sikert hozott számára. Ezt bizonyítja a Beauty Products Industry díj, melyet a Calandre elismeréseként kapott. 1973-ban került piacra a Paco Rabanne pour Homme, 1979-ben a Métal, 1985-ben a La Nuit, egy évvel később pedig a Sport. 1988-ban a Ténéré, 1993-ban pedig az XS (Excess pour Homme). A Paco Rabanne pour Homme csomagolása és eszenciája 1974-ben elnyerte a parfümök Oscar-díjának számító FiFi Award-díjat. Az XS Extrême, az XS pour Elle, az XS Extrême Girl, a Paco Rabanne - Eau és a Paco de Paco illatok megjelenése egyre jobban megerősítette Paco Rabanne tekintélyét a parfümipar területén. 

A Rabanne-parfümök történelmüknek fontos fordulópontjához érkeztek a Paco Rabanne Pour Elle által. A pár héttel ezelőtt bemutatott új, női illat meghökkentően elegáns kivitelezése és nem kevésbé fényűző tartalma miatt valószínűleg eladási rekordot fog megdönteni. Doboza és üvege hófehér, mely a tisztaságot szimbolizálja. A dobozán található fémgyűr? motívum visszatér az üvegbe belemetszve. A fém, a Rabanne-stílus állandó visszatérő eleme most is központi szerepet játszik az illat csomagolásában. A formatervezett üveg közepén található fémgyűr? az örök nőiesség, a szerelem és az örökkévalóság jelképe. Fejjegyében az olasz mandarin, a fehér bors és a fehér frézia szikrázik, mely azonnal egy sugárzó illatfelhőt eredményez. Szívjegye kifinomult és intenzív, melyben a májusi rózsa, a jázmin és egy Dél-Afrikában őshonos virág, a karo karoundé illatozik. Alapjegyét az ámbra, az őszibarack és a massoia fa teszik olyan tartóssá, hogy reggeltől estig garantáltan érezhetjük légterünkben a Paco Rabanne Pour Elle – minden túlzás nélkül – zseniálisnak nevezhető illatkompozícióját (50 ml: 15 090 Ft). 

Az Ultraviolet Man formatervezésében egy letisztult high-tech, ipari és modern képet vetít elénk. Anyaghasználatában követi a női változatban alkalmazott üveget, szilikont és fémet. Speciális hajtótechnikáját kizárólag Rabanne alkalmazza. Ennek lényege az, hogy a kétszer erősebb nyomás hatására egy fújáskor kétszeres mennyiség? illat hagyja el az üveget. Nagyon érdekes dolgot kísérletezett ki a Nature Print nev? cég, mely egy speciális eljárás során megfejtette a természet kódját. Ennek lényege az, hogy egy adott illat minden illékony
összetevőjét rögzíti a légkörből, azonosítja és összegyűjti őket, majd teljes mértékben valóságh? illatot komponál belőlük. Az így kreált illat az eredetinek tökéletes utánzatát adja úgy, hogy nemcsak az összetevők, hanem azok összes jellegzetessége "milliméter pontossággal" megjelenik kifújáskor.

Az Ultraviolet Man számára a Nature Print az ámbrát gyűjtötte össze és dolgozta fel a legtisztább, legkristályosabb formában és a legmagasabb minőségben, hogy a végeredmény egy igazán intenzív, erőteljes, mégse tolakodó illat legyen. Három illatkarakter jelenik meg a kompozícióban, három vonást hangsúlyozva. A folyékony menta csipős hidege az ámbra könnyedségét emeli ki. A szerves vetiver a férfiasságot és a karakterességet, a mohakristályok pedig az ámbra tisztaság-érzetét állítják előtérbe. Az Ultraviolet Man fás-púderes ámbrajelleggel beburkolt, napjaink egyik legmodernebb férfiillata (50 ml: 11 990 Ft). 

A jövő íze

Az Ultraviolettel minden szempontból szakított a parfümök csomagolásának, designjának és üvegtervezésének hagyományaival. "Az Ultraviolet a nőiesség új kifejezésének jele. Üvege technikai szempontból igen fontos tárgy, mivel funkciója meghatározza alakját. Egy új parfümgesztust alkottunk" – állítja Rabanne, aki szerint egy nő azért visel parfümöt, hogy felfedje személyiségét. Mintha egyenesen az űrből érkezett volna ez a tökéletes elipszis formába bújtatott, keleties jellegű, friss illatnedű. Üvegét védő filmréteg veszi körül, amely egy selyemborítás érzését kelti. Az Ultraviolet három részből álló építészeti design, mely összeköti az üveget, a szilikont és a Paco Rabanne-kreációk védjegyévé vált fémet. Ahogy az ultraviola sugarak túl vannak a látható spektrumon, és fényük inkább érezhető, mint látható; ugyanúgy az illat is határozottan ragyog lilás-áttetsző üvegében, mégis kifújva meggyőződésünkké válik, hogy Rabanne ebben is szakított az illatfelépítés konvenciójával, és a keleties-fűszeres hatással egy "újra tervezett" minőségben találkozhatunk. Fejillatában a friss paprika frissessége és csípőssége vibrál. A szívjegy bársonyos, virágos élvezet, melynek titka egyetlen virágban, a japán kinmokusei-ben rejlik, mely enyhe savanykássággal és finomsággal színezi be az illat auráját. Végül az ámbra s a vanília nemessége és melegsége adja meg az Ultraviolet eredetiségét. Szupertartós és szupermodern. Igazi huszonegyedik századi vagány illat (50 ml: 13 990 Ft).

Olvasson tovább: