Kereső toggle

Autóteszt: Peugeot 206

Ruhája új, de szíve a régi

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A következő beszélgetés az első Peugeot-szalonban játszódhatott le. Vevő: "Legyen
szíves egy 600-as abroncsot adni." Eladó: "Hahaha! Elég terebélyes lehet a kedves
»madame«". Még mielőtt találgatásokba esne a kedves olvasó, elárulom, hogy nem
autóabroncsról volt szó. Jean-Pierre és Frédéric Peugeot 1820-ban egy birodalom
alapjait rakták le, kéziszerszámokat, kávédarálókat, sőt női szoknyaabroncsokat
is készítettek. 1885-ben változás állt be a cég profiljában. Először kerékpárokat,
gőzmotoros tricikliket, majd Daimler-motoros négykerek? velocipédeket gyártottak –
évente 29 darabot – melynek 20 kilométeres végsebességétől ámulatba estek a
francia polgárok A cég innovatív szellemét jelzi, hogy már 1941-ben sorozatban gyártottak
egy VLV nev? elektromos autót, melynek hatótávolsága egy töltéssel 70-80 kilométer
volt. Exportját erősen gátolta, hogy 40 kilométer megtétele után állandóan
visszafordultak feltölteni az akkumulátoros kocsit.

Jelen számunk tesztpéldánya az 1890-ben gyártott velocipéd "erősen átfésült"
változata, a Peugeot 206-os. Az elmúlt időszakban összesen öt típus után láttam
megfordulni fejeket az utcán: a Ford Ka, a Mercedes A osztály, a VW Beetle, a Peugeot
206 és a tömött piros 7-es után. Nemhiába csábították el a Mercedes vezető
formatervezőjét, az autó egyszerűen szemet gyönyörködtető. Nem spóroltak a mérnökök
a biztonsággal, 140 kész autót törtek össze, míg kialakult a végleges
energia-elnyelőzónás karosszéria. De megemlítenék még olyan "apróságokat" is,
mint a gyújtáskulccsal kikapcsolható utaslégzsák – ez hasznos szolgáltatás
azoknak, akik bébijüket maguk mellett szeretik szállítani –, vagy hogy az 50 literes
üzemanyagtartályt balesetbiztos helyre, a hátsó ülés alá szerelték. A jó formájú,
praktikus műszerfal "aszfaltkemény" m?anyagból készült, noha a gyáriak szerint
duplalégzsákos autóban kizárt dolog, hogy baleset esetén bárki fizikai kontaktusba
kerüljön vele. Ellentétben a műszerfallal a háromküllős, állítható magasságú
szervórásegítéses sportkormánynak kifejezetten jó a fogása és jó az anyag minősége
is.

A műszerek formája és láthatósága átlagon felüli. Hasznos rakodóterületekkel
tele van az utastér, ekkora nagyságú kesztyűtartóval már rég találkoztam, de például
a jobb első ülés lapja felhajtható, alatta m?anyag tárolórekesz van. Igazi szenzáció,
hogy az elektromos hálózat úngynevezett adatbuszos rendszerű, vagyis egy vezetékpár
több fogyasztót is működtethet, így nem kell karvastagságú kábelköteget
alkalmazni. A szükség-pótkereket a csomagtartó alatt rögzítették, ezt egyrészt azért
szeretem, mert defekt esetén nem kell az egész cuccot átpakolni, másrészt a koszos
kerék nem való a tiszta csomagtartóba.

Ha bekukkantunk a motorháztető alá, akkor egy 1360 cm3-es, 75 lóerős, 111 Nm maximális
nyomatékú benzinmotort találunk, amely némileg korszerűsített változata a 205-ösének.
A motor könnyített alkatrészekkel, kisebb belső súrlódással, görgős szelepemelőkkel
határozottan jobb lett a réginél, de sajnos maradt a hengerenkénti kétszelepes
technika, amely csak nehezen egyeztethető össze az autó egyéb élenjáró tulajdonságaival,
mint például a határozottan adagolható, satuként fogó fékrendszerrel vagy a
kellemes rugózással, amely igyekszik elfelejtetni velünk, hogy hazai utakon autózunk.

Végezetül néhány műszaki adat: önsúly: 950 kilogramm, csomagtér alaphelyzetben 245
liter, lehajtott hátsó ülésekkel 1130 liter. Elől tárcsa-, hátul dobfékek, 14
colos kerekekkel. A szervízintervallum 30 ezer kilométer, melynek esedékességét a
digitális kilométeróra minden indításkor kijelzi. Maximális sebesség 170 km/h,
gyorsulás 0–100 km/h-ra 14 másodperc. Garanciaidő: 1 év, kilométer-korlátozás nélkül,
átrozsdásodás ellen 6 év. Tesztfogyasztás: városban 8,5 liter/100 km. A tesztautó
ára 2 millió 470 ezer forint, melyben kormánylégzsák, övfeszítős biztonsági övek,
léptetőkódos indításgátló, központi zár, első elektromos ablakok, elektromos fényszóró
magasságállítás, belső levegőkeringtetés és pollenszűrő is van. A hazai eladási
statisztikák szerint 1999. első félévében a Peugeot Hungária a legdinamikusabban
fejlődő autóimportőr, a tavalyi azonos időszakhoz képest közel 70 százalékkal több
autót adtak el, és ebben oroszlánrészt vállalt a 206-os modell.

Olvasson tovább: