Kereső toggle

Az influenszer-faktor

A Youtube-ra és Instagramra költöznek a választási kampányok?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az önkormányzati választásokat követően a Fideszhez közel álló szakemberek egyértelműen megfogalmazták, hogy szemléletváltásra van szükség a kommunikációs területen. A hazai influencer-világ a politikát is rákényszeríti arra, hogy komolyan vegyék a tömegbefolyás új játékszabályait.

A rendszerváltás óta ismert közhely az úgynevezett baloldali médiatúlsúly, melyet csupán az elmúlt másfél évtizedben sikerült ledolgoznia a jelenlegi kormánypártnak. Úgy tűnik azonban, hogy mire a lemaradásokat behozták, más területeken újra elszaladt a balliberális szekér, így számos kommunikációs területen kell újragombolni a kabátot.

Az áprilisi országgyűlési választások idején még büszkék voltak a fideszesek az online térben nyújtott teljesítményükre. A közösségi médiában elhelyezett hirdetéseik működtek, a párt minden képviselőjelölt mellé úgynevezett digitális munkatársat biztosított, akiknek az volt a feladatuk, hogy a központi üzenetek megjelenését menedzseljék a Facebook világában. Egy év alatt azonban sokat változtak a dolgok, a Facebook jóval szigorúbb algoritmusokat vezetett be, ráadásul a kormánypárt hosszú évek óta először volt kénytelen azzal szembesülni, hogy ezen a területen bizony az ellenzéknek lejt a pálya. Míg a konzervatív üzeneteket a Facebook letiltotta, nem engedte hirdetni, a balliberális kampányszlogenekkel kapcsolatban az algoritmusok jóval megengedőbbek voltak.

Ráadásul miközben a Fidesz elsősorban a Facebookra koncentrált, az ellenzék szép lassan elkezdett terjeszkedni azokon a platformokon is, ahol ma már jóval nagyobb élet zajlik, mint sok esetben a televíziók világában. Így lettek az ellenzék hangadói youtuberek, és a korábbi youtuberek közül többen az ellenzék hangadói. Így fordulhatott elő, hogy a Borkai-ügyet bár a hagyományos sajtóban szinte lehetetlen volt normálisan tálalni, mégis egy akkori közvélemény-kutatás szerint a budapesti lakosság 88 százaléka hallott az esetről.

Tévednek ugyanis azok, akik azt gondolják, hogy a beszélőfejes esti televíziós műsorok, a híradók vagy éppen a jól megírt újságcikkek ma elegendők a sikerhez. A közönség döntő része ugyanis ma már az internetre költözött, híradót szinte abszolút nem néz, és a hagyományos tévéműsorokat is inkább a YouTubeon tekinti meg, a neki tetsző időben. Miközben a televíziós csatornák pár százezres nézettségnél politikai tartalom esetén már égnek emelik a kezüket, a YouTube-on számos olyan politikai jellegű videót találunk, melyeket akár több millióan is megtekintenek. A YouTube világában pedig messze ellenzéki túlsúly látható. Egy, a Fidesz számára készített belső elemzésből például kiderül, hogy a YouTube-csatornák feliratkozói esetében az ellenzéki platformok háromszoros fölényben vannak.

Nem is beszélve a magyar influencerekről, akik közül többen egymillió fölötti feliratkozóval rendelkeznek, és adott esetben még politikai véleményt is nyilvánítanak, vagy éppen a választáson való részvételre buzdítanak. Ha nem is állnak ki nyíltan egy párt mellett, értékrendjük pontosan a videóiknak köszönhetően köztudott. Ma egy trendi influencer általában környezetvédő, vegán és a különböző sokadgenerációs szabadságjogok elkötelezett híve.

Az influencerek egyik fontos tulajdonsága, hogy a saját köreikben ők diktálják a trendeket, ők az igazi véleményvezérek, követőik közül sokan pedig gyakran minden szavukat szentírásnak tartják. Miközben az elsődleges szempont a szórakoztatás, rendszerint a saját korosztályuknak a saját értékeiket is próbálják közvetíteni, megmondóemberként beszélnek az élet nagy dolgairól, a szexualitásról és arról is, hogy mi divat, és mi nem. Gyakran alpári viccekkel, egyszerű kihívásvideókkal törnek a felszínre, de az sem ritka, hogy százezrek nézik, ahogy különböző internetes játékokkal játszanak. Ráadásul, a YouTube a nézettség után fizet az alkotóknak, és gyakran egyéb szponzorációs szerződéseket is kötnek. Sőt, ma már elterjedt, hogy ügynökségekkel dolgoznak, így nincsenek kiszolgáltatva anyagi viszontagságoknak sem.

Nos, ebbe a közegbe tört be az elmúlt időszakban a politika.  Az utóbbi hetekben Gyurcsány Ferenc is próbálkozik, a fiatalokat megszégyenítő módon próbál rövid videókban válaszolni kérdésekre, ám a számokat elnézve úgy tűnik, hogy egyelőre félszázezernél több megtekintést nem sikerült szereznie.  A Jobbik pártelnöki székéből hivatalosan is a vloggeri vágószékbe ülő Vona Gábor már jobban teljesít, legnépszerűbb videóját 443 ezren tekintették meg. Az egykori politikus azonban inkább társadalmi kérdéseket céloz meg, és a kommentekből úgy tűnik, egyelőre nem a fiatalokat, sokkal inkább a politikai rajongótáborát sikerült elérnie.

Vélhetően a fent említett úriemberek soha nem lesznek igazán komoly influencerek, brandjüket ugyanakkor kétségkívül erősíti a személyes hangnem. Az viszont egy érdekesebb jelenség, hogy immáron Magyarországon is előfordul, hogy ismert vloggerek hívnak meg politikusokat a csatornájukra. Így tett a Garázsmenet nevet viselő csatorna is. A formáció hölgytagja Végh Dóri, aki saját bevallása szerint egy 20 éves, göndör hajú, vegán leányzó, míg Pásztor Martin Instagram-oldaláról az derül ki, hogy Johnny Depp szeretne lenni. Bár korábbi videóikban inkább a Tinder nevű társkereső rejtelmeibe, a Pride és a homoszexualitás, vagy éppen a különböző kábítószerek hatásairól beszélgettek meghívott vendégekkel, az utóbbi időben a neten terjeszkedő Gyurcsány Ferenc és Vona Gábor is tiszteletüket tették a fiataloknál. Ahol aztán a két műsorvezető őszinte csodálattal az arcán, tegeződve-jópofizva, a megilletődöttségtől alig jutva szóhoz beszélgettek a veterán politikusokkal. A Vona Gáborral készített beszélgetésből például kiderül, hogy a Jobbik egykori elnöke hisz az egzisztenciális pszichológiában, és szerinte Ádám és Éva története csupán mítosz. Gyurcsány is szerepet kapott, aki többek között eldicsekedhetett azzal, hogy a magyar politikusok közül neki van a legtöbb Instagram-követője.

Érdemes még szót ejteni az ellenzék emblematikus vloggeréről, Gulyás Mártonról is. A balliberális oldal fenegyereke politikai témában indított csatornát Partizán néven. Legnézettebb videói félmillió fölötti megtekintést produkáltak. Adódik a kérdés, hogy a kormánypárti vagy legalább a jobboldali-konzervatív oldalon találunk-e hasonló véleményvezért. A válasz egyértelmű: egyelőre nincs olyan személy, aki felvehetné vele a versenyt ezen a területen.

Hogy a hazai influencerek törhetnek-e politikai babérokra, vagy megmaradnak a szépségtippeknél, kihívásoknál és véleményvezérségnél, az a jövő titka. Mindenesetre Brazíliában már előfordult, hogy vloggerek az internetes népszerűségüket kihasználva nyertek szövetségi és helyhatósági választásokat, de Boris Johnson legutóbbi brit választási kampányában is feltűntek a videós politikai megmondóemberek. Az USA-ban pedig még bátrabban szólalnak meg a vloggerek politikai kérdésekben. Utóbbi területen úgy tűnik, egyre inkább behozták a lemaradásukat a republikánusok, bár a demokrata celebek és influencerek túlsúlya még mindig érzékelhető. Egy hazai belső tanulmány szerint ráadásul a videósoknak helyet biztosító platformok algoritmusai is inkább kedveznek a balliberális témáknak. A Twitter például nemrég bejelentette, hogy megszüntetnek minden olyan hirdetést, amely  politikailag megosztó kérdésekkel, mint az abortusz vagy a bevándorlás foglalkozik.

Az elmúlt hetekben lehetett arról hallani, hogy a kormánypárt agytrösztjei már dolgoznak azon, hogy ismét visszahódítsák a kiberteret. Ahogy egy forrásunk fogalmazott, már a Fidesz legfelsőbb szintjén is belátták, hogy nem Kovács Zoltán Twitter-bejegyzései lesznek azok, amelyek győzelmet hoznak a jobboldalnak. Próbálkozások vannak, Varga Judit igazságügyi miniszter például az elmúlt héten a Facebook-oldalán immáron személyes videóüzenetben jelentett be fontos kormányzati törekvést, és bár Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő kinevezése is azt jelzi, hogy médiaképes arcokat keresnek, bőven van még lemaradás. Nagy kérdés, hogy a jobboldal felépíti-e a saját Gulyás Mártonjait, vagy talál-e olyan, már létező népszerű vloggereket, akik befogadják a kormánypárt politikusait.

 

Olvasson tovább: