Kereső toggle

Csak az ellenfél befektetője büdös

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Bár 2008-ban elüldözték, 2014-ben mégis Gyöngyös közelében települhet le az indiai Apollo Tyres gumigyár. A kormány kiemelten támogatná a sokmilliárdos adóbevétellel és munkahelyteremtéssel kecsegtető beruházást. Most azok a helyi fideszesek is teljes mellszélességgel a gyár mellett vannak, akik hat éve még népszavazást kezdeményeztek a beruházás ellen. Gyöngyöshalász szintén esélyes mint befogadó település. Ott viszont egy családi cég borzolta fel a kedélyeket, mert úgy tűnt, lefölözheti a területeladás hasznát.

Az indiai Apollo Tyres 2008 januárjában jelentette be, hogy Gyöngyöst választotta első tengerentúli, zöldmezős beruházása, egy 200 millió euróból megépülő és közel ezer közvetlen, új munkahelyet teremtő gumiabroncsgyár helyszínéül. A vállalat megalapította magyarországi leányvállalatát, információs irodát nyitott az akkor még szocialista vezetésű Gyöngyösön, és megindította a beruházás engedélyezési eljárásait.
A gyárból végül nem lett semmi, aminek a közemlékezet szerint a helyi Fidesz akciója volt a legfőbb oka. Az akkor országosan és helyben is ellenzékben lévő párt gyöngyösi szervezete népszavazást kezdeményezett a beruházásról, mert állításuk szerint a projekt nem volt megfelelően előkészített, és a környezetszennyezéstől is féltették a várost. Az Apollo tudatta, hogy a fideszes „szakmai aggályok” köszönő viszonyban sincsenek a gyár technológiájával, ám nem várta meg a referendum kiírását: fogta magát, összecsomagolt és odébbállt. Hollandiában fektetett be, úgy tűnik, ott senki nem félt környezetszennyezéstől. A gyöngyösi szocialisták azóta is csapásként értékelik a gyár elüldözését. Számításaik szerint már két éve termelhetne az Apollo, ami milliárdos adóbevételt és a beszállítókkal és más kapcsolódó cégekkel együtt akár háromezer munkahelyet jelenthetne a városnak. És éppen ezért vannak most óvatos csendben: az Apollo ugyanis várhatóan visszatér Magyarországra, jó eséllyel a Mátraaljára, de még az is lehet, hogy konkrétan Gyöngyösre. És ez jelenleg többet ér, mint hogy elővegyék a hat évvel ezelőtti történetet, és esetleg megint elijesszék a befektetőt.
Bár hivatalos információk nincsenek, annyi tudható, hogy az Apollo most 500 millió dollár értékben fektet be egy új gumigyár építésébe, és a Szlovákia–Magyarország versenyben mi állunk nyerésre. A beruházás helyszíneként szóba került Dombóvár és Gyöngyöshalász is. Utóbbi esélyességére utal az az április végi kormányrendelet, ami beruházási célterületté nyilvánította a település külterületét. A gyöngyösi szocialisták annak is örülnének, ha Gyöngyöshalászon valósulna meg a beruházás, mert a település közelsége miatt Gyöngyös még így is jól járna – bár nyilván nem annyira jól, mintha az iparűzési adót is ő kapná.
Gyöngyöshalászon viszont nem aratott egyöntetű sikert az Apollo várható érkezése. Ennek azonban nem környezetvédelmi okai vannak, hanem az, hogy több jel szerint is egy magáncég húzhatna hasznot a projektből. A gyárnak jelentős nagyságú, 100-110 hektár külterületre van szüksége. A hírek szerint a területet a Halász Invest nevű cég adta volna el a gyárnak. A Halász Investben az önkormányzat 30 százalékos kisebbségi tulajdonos, míg a többségi, 70 százalékos tulajdonos egy magánszemély. Aki történetesen a cég ügyvezetőjének a veje. Az ügyvezető viszont a polgármester munkatársa, az önkormányzat pénzügyi bizottságának a tagja. Mindez a cégbírósági adatokból is kiviláglik, nem is cáfolta senki. A szóbeszéd szerint ugyanakkor az ügyvezető másik lánya közeli viszonyt ápol a Fidesz egyik erős emberével, aki nem mellesleg parlamenti képviselő is. Az okosság pedig ott van – mondják az ügyletet erősen ellenző helyi forrásaink –, hogy a Halász Invest kisebbségi tulajdonosa az önkormányzat kisajátítási joga révén 770 ezer forintért jut földhöz hektáronként, miközben az ipari parkká átminősített terület már 20-30 milliót kóstál, hektáronként, természetesen. Ami 100 hektárral számolva úgy néz ki, hogy megveszik 77 millióért, majd eladják az Apollónak 2-3 milliárdért, állították helyi informátoraink.
(Az olcsón vett földterületre persze költeni kell az eladás előtt: például be kell vezetni a közműveket, ami önmagában is sok száz milliós tétel lehet, de ezzel együtt így is jó üzletről van szó.) A földmutyigyanús történetről elsőként az atv.hu számolt be.
A cikket valaki kinyomtatta és sokszorosította, így hamar elterjedt az internetet nem használó lakosság körében is, és eléggé megbolygatta a helyi közéletet. A Hetek Gyöngyöshalászról származó értesülései szerint a legutóbbi önkormányzati ülésen parázs vita alakult ki, és végül a Halász Invest ügyvezetője szóban felajánlotta a lemondását. Ráadásul állítólag a földhivatal is kifogással élt, így a település belső ellenzéke most egyfajta győzelemként éli meg a fordulatot.  Mert magát a befektetést ők sem ellenzik. Mint ahogyan az a Tatár László sem, aki 2008-ban a gyöngyösi Fidesz frakcióvezetőjeként az egyik fő ellenlábasa volt a gumigyár letelepedésének. Akkor többek között arra hivatkoztak az ellenzékben lévő fideszesek, hogy a gyár veszélyezteti a gyöngyösi vízbázist. Úgy tűnik, mára megváltozott valami, ugyanis Tatár László a Hetek megkeresésére azt mondta: teljes mértékben támogatják az Apollo letelepedését, fel sem merült, hogy népszavazást kezdeményezzenek, és még az is lehet, hogy nem Gyöngyöshalászra, hanem Gyöngyösre megy a gyár.
És hogy mi változott 2008 óta? Valószínűleg nem a vízbázis. A gyökeres fordulat oka inkább az lehet, hogy a Fidesz-kormány is támogatja a külföldi befektetőt, ráadásul Tatár László indul ősszel a párt színeiben Gyöngyös polgármesteri címéért. Arra a kérdésünkre, hogy érez-e bármilyen ellentmondást a gumigyár letelepítésével kapcsolatos 2008-as, illetve a jelenlegi álláspontja miatt, Tatár elmondta: nem.  Azért nem érez, mert megváltozott a helyzet, és bár látszólag minden ugyanaz, ez mégsincs így. Politikai ellenfelei, illetve a Hetek által megkérdezett helyiek szerint természetesen ordító az ellentmondás. Úgy tudjuk, ennek ellenére a gyöngyösi szocialisták egyelőre kivárnak, és csak a szerződés megkötése után, az őszi választás hajrájában hozhatják elő az Apollo 2008-as eltérítését.

Olvasson tovább: