Kereső toggle

Dedó tanároknak

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Taktikus módon novemberig meghosszabbította a pedagógusok portfólió-leadási határidejét a közoktatási államtitkárság. Amúgy semmit nem változott a sokat bírált minősítési rendszer, ami ellen a szakma krémje is egyre nyomatékosabban tiltakozik.

„Én is kitöltöttem a szakértői kérdőív első részét. Elképesztő. Több kérdés oly megalázóan debilnek tűnt, hogy nem is értettem, hogyan kerülhetett ide. Egyáltalán; nem is értem, mit akar mérni ez a teszt az elvégzendő feladattal kapcsolatban. Szóval, kitöltöttem, de…. a másikat már nem fogom kitölteni. Lassan-lassan azt veszem észre, hogy már nemcsak ők aláznak meg minket…. Már mi is megalázzuk saját magunkat Így hát nyugdíj előtt szűk 1 évvel, 39 évi középiskolai tanári munka után igen keserű szájízzel készülök búcsúzni a pályától” – fogalmaz Pályám bére című írásában Gerőcs László, akinek magánleveléből nyílt levél lett, melyet a Hívatlanul blog tett közzé vasárnap. A tanítványai körében legendaszámba menő matematikatanár doktori címmel, 32 éves vezetőtanári múlttal, számtalan publikációval, szakkönyvvel, népszerű ismeretterjesztő tévéműsorral a háta mögött mondott le nem csak arról, hogy szakértőnek jelentkezzen, hanem csatlakozott az Antiportfólió nevű elitcsapathoz is, melynek immár 250 nevesített tagja nem hajlandó a portfólióját elkészíteni. „Most teszteket töltök…. Most tanár I.-ben vagyok. … Tanár I.-ben; ugyanúgy, mint az az egyébként roppant lelkes és tehetséges fiatal kollégám, aki 3 éve fejezte be egyetemi tanulmányait, és most van annak az útnak az elején, amelynek én már a végéhez közeledek. Szívem szerint megkérdezném: „Kedves Rózsa! Nem szégyelli magát?” – írja a 2000-ben a Magyar Tudományos Akadémián „Tudós tanár” díjjal, 2004-ben Ericsson díjjal, 2010-ben „Érdemes tankönyvszerző” díjjal kitüntetett pedagógus.

Mint arról korábban beszámoltunk, februárban 50 érdemes pedagógus az engedetlenség aktív formáját választva közleményben tudatta, hogy bojkottálja a portfólió-készítést, tiltakozásul a kormány pedagógusminősítési rendszere ellen. Javaslatuk szerint a korábbi magasabb kategóriákba eső pedagógusokat eleve a pedagógus II.-kategóriáról kellett volna indítani, valamint az egész pedagógusminősítési eljárást, benne a portfóliós értékelést felmenő rendszerben és szakmaibb alapokon kellett volna bevezetni. A gyorstalpaló szakértőképzéseket elfogadhatatlannak tartják. A tiltakozásra reagálva Hoffmann Rózsa államtitkár teljes értetlenségének adott hangot, mondván: a jó pedagógusok örülnek a minősítésnek.

Schiller Mariann, aki az első aláírók egyike volt, arra emlékeztet: a sztrájkbizottság és a minisztérium közti megállapodás eredetileg arról szólt, hogy akinek szakvizsgája vagy doktorija van, az automatikusan a pedagógus II.-be fog kerülni, ám ezt követően mindnyájan a pedagógus I.-ben találták magukat. Ezzel minden korábbi eredményüket lenullázták. „A nyílt levelünkben foglalt bírálatok továbbra is fenntartjuk, de ha a pedagógus életpályamodell értelmes módon megváltozik, azaz nem küldenek vissza minket a pályakezdők közé, vagy ha az egyetemek minősítenek, és nem a minisztérium, természetesen akkor alávetjük magunkat a minőségi eljárásnak, ami ellen amúgy semmi kifogásunk” – mondja a pedagógus, megjegyezve, hogy portfóliót, szakmai fejlődési pályát eleve képtelen dolog visszamenőlegesen felépíteni. A 250 tiltakozó és feltehetően számtalan névtelen kolléga is vállalja, hogy marad az I.-es kategóriában, mivel Schiller Mariann megfogalmazása szerint a mostani minősítési rendszer nem szól másról, csak a spórolásról, átverésről és a pedagógusok társadalom megosztásáról.

„A forráshiányt mutatja, hogy szeptemberben mindenkit az I.-es kategóriába tettek, és az ennek megfelelő fizetésemelésnek is csak a 60 százalékát osztották ki. Aztán a kormány rájött arra, hogy nagyon megsértette a szakmát. Ezért egy szűk kör, a legalább 14 éves pedagógusi munkaviszonnyal és szakvizsgával rendelkező kollegák – mintegy 26 ezer fő – ha egyszerűsített portfóliójukat április 30-ig leadják, jövőre átkerülhetnek a II. kategóriába, ami nettó 10-20 ezer forint fizetésemeléssel jár 2015. januártól. A 8 éves pedagógusi munkaviszonnyal és szakvizsgával rendelkezőknek pedig novemberig meghosszabbították a teljes portfóliójuk leadási határidejét, ami 2016-tól jelenthet majd nekik fizetésemelést. Ez a béremelés elodázása, miközben a kormány azzal végképp nem tud mit kezdeni, hogy eddig mindössze 11 ezren regisztráltak a minősítési rendszerbe” – mondta el kérdésünkre Galló Istvánné, a PSZ elnöke, aki szerint a pedagógusok jelentős része kivár, és megvárja, mi lesz április 6. után. A sztrájkbizottság a héten megpróbált egyeztetni a kidolgozatlan minősítési rendszer korrekciójáról a szaktárcát képviselő helyettes államtitkárral, de Gallóné szerint nem közeledtek az álláspontok.

Gerőcs tanár úr felháborodását egyébként elsődlegesen nem is a portfólió-készítés, hanem az a munka-alkalmassági teszt váltotta ki, amit a minősítő szakértő-képzésre jelentkezők ki kell hogy töltsenek. A kódos jelentkezésre három nap állt rendelkezésre, a mintegy 220 kérdésből álló tesztre másfél órát ajánlott a rendszer. „Kizárólag egzisztenciális okok miatt jelentkeztem. 26 éve vagyok a pályán, s a szeptemberi fizetésemeléssel „elvették” az egyik diplomámat, így 10 ezerrel kevesebbet kapok. Ha leadom a teljes portfóliómat, és kiképeznek szakértőnek, akkor egyből át tudok lépni a mester fokozatba is, ami bruttó 100-130 ezer ft havi pluszt jelent. Ilyen körülmények között inkább én ellenőrzök, mintsem engem ellenőrizzenek” – mondta el lapunknak egy szakértő-jelölt, aki még nem tudja, honnan fogja összeszedni eddigi pályája nem létező dokumentációit. „Ami a kérdéseket illeti, nagyon kilógott a lóláb, hogy itt egyfajta lojalitás-mérés van, és a kérdések alapján könnyen rá lehetett jönni, mit várnak el az embertől, tehát elég »politikusan« kellett válaszolni. Például volt olyan eldöntendő állítás: »Előfordult, hogy lázadoztam tekintélyes emberekkel szemben, bár tudtam, hogy igazuk van«. Bevallom, én is sokat hezitáltam, amikor olvastam a tiltakozólevelet, de van egy családom, akit el kell tartanom. Ezt csak így tudom megtenni, hogy beállok ebbe a rendkívül álságos dologba, mivel nem az eddigi teljesítményem számít” – fűzi hozzá. Ha esetleg nem jön be a szakértő verzió, akkor még egy dobása marad: érettségi elnökként is pluszjövedelemhez juthat.

Olvasson tovább: