.
Olcsóbb lehet a jövőben a lakossági és kisfogyasztói villamos energia, illetve földgáz és a távhő is, ám döntően nem a Fidesz-kormány által a héten elfogadott hatósági áras rendszer miatt. Az árképzést ugyanis a piaci viszonyok mellett az orosz gáznak való kiszolgáltatottságunk is befolyásolja, valamint drágítják a számláinkat azok a díjtételek, amelyeket az állam – törvénymódosítás nélkül – eddig is csökkenthetett volna. Felsmann Balázst, egykori szakállamtitkárt, energetikai szakértőt kérdeztük.
A statisztikák szerint a villamos energia és a gáz hazai fogyasztói ára európai összehasonlításban középszinten áll vagy annál drágább. Ha a vásárlóerőhöz viszonyítunk, akkor pedig az áramért mi fizetünk a legtöbbet a kontinensen. Mi ennek az oka?
–ŰAz áram esetében ebben jelentős szerepe van az állam által szabályozott díjtételeknek. Például az áramszámláinkba az úgynevezett kötelező átvétel keretében átvett áram költsége is bele van kalkulálva – amelyért a piaci árnál jóval magasabb összeget fizetnek a szolgáltatók. Ez a rendszer eredetileg a „zöld” áramtermelést volt hivatott támogatni, de nagyon sok olyan erőmű is bekerült ebbe a körbe, amelyek távfűtési célra adnak hőt, és mellékesen áramot is termelnek. Önmagában ez mintegy 5 százalékkal drágítja a villamos energiát. Továbbá a régióban sehol nincs ilyen magas áfája az energiának.
Az árat jelentősen befolyásoló tényező még a piaci kínálat. Ezen a téren javul a helyzet: ma már Magyarországon a német tőzsdei árszinten hozzá lehet jutni a villamos energiá-hoz. Nemcsak az erőművek fölös kínálata nő, hanem mind több szolgáltató versenyez a fogyasztókért. Nem véletlen, hogy több egyetemes szolgáltató is bejelentette, hogy a harmadik negyedévtől árat fog csökkenteni. A fent említett drágító elemektől eltekintve azt lehet mondani, hogy a piac fejlődési pályára állt, és az államnak túl sok tennivalója ezen a téren nincs. Ez azt is jelenti, hogy az energiapiaci liberalizáció nem nevezhető sikertelennek.
Mi a helyzet a gázzal?
–ŰItt egy borzasztó érdekes helyzet alakult ki. Magyarországon orosz termékmonopólium van, a gáz döntő többségében tőlük érkezik, és ez behatárolja a mozgásterünket. Nyugat-Európában is jelentős mennyiségű gázt ad el a Gazprom, de mivel ott a piaci részesedése „csak” 30 százalék, teljesen más árképzési technikát kell alkalmaznia, mint nálunk, ahol 80 százalék a részesedésük. Ott követnie kell a piaci folyamatokat, például a gázpiac egy évvel ezelőtti „bezuhanását”, illetve versenyeznie kell az algériai, a katari vagy éppen a brit gázzal. A verseny hatása Magyarországon nem érvényesül, mégpedig fizikai problémák miatt: egész egyszerűen a vezetékrendszer az orosz gázra lett kiépítve.
Ma az osztrák gáztőzsdén például 40-45 százalékkal olcsóbban lehet gázt vásárolni, mint idehaza. Sőt, ugyanaz az orosz eredetű gáz Németországban olcsóbb, mint Magyarországon. Nálunk is sokan vásárolnának gázt az osztrák tőzsdén, de a vezeték, amely ezt lehetővé teszi, mindössze félmilliárd köbméter éves kapacitással bír. A kereskedők között – finoman szólva – erős konkurenciaharc zajlik, hogy ki élhet ezzel a lehetőséggel.
Tehát az ellátási források bővítésére – diverzifikációra – lenne szükség.
–ŰA szakmán belül egyre többen beszélnek arról, hogy prioritást kellene adni a nyugat-európai rendszerekkel való összeköttetésnek. Ott ugyanis klasszikus „commodity-piac” kezd kialakulni, amelyben a kereslet és a kínálat befolyásolja az árakat. Az USA gázpiaca például így működik – jóval alacsonyabb gázárakkal.
A hatósági ár eredményezheti-e azt, hogy lakossági fogyasztóként a jövőben olcsóbban kapjuk az áramot, a gázt, illetve a távhőt?
–ŰA villanynál lehet árcsökkenésre számítani, de nem a hatósági ár, hanem a fentebb vázolt piaci viszonyok miatt. Önmagában az árképzésben minimális mozgástér van, ráadásul ezen belül számos elemnek eddig is hatósági ár jellege volt. Az elosztói és rendszerhasználati díjat, a kereskedők árrését, a kötelezően átvett energia árát egyaránt az állam határozta meg. Csak a piaci árra nem volt ez igaz – bár a szolgáltatók többnyire az állami tulajdonú Magyar Villamos Művektől vásároltak. Vagyis ezen keresztül is lehetne csökkenteni az áram fogyasztói árát: csak annyit kell mondani, hogy az MVM adja kevesebbért. Igaz, ez azt eredményezné, hogy kevesebb lenne a cég nyeresége, vagyis a költségvetés komoly bevételtől eshetne el, amit végső soron úgyis az adófizetőknek kellene pótolniuk. Tehát ez egy rövidlátó megoldás lenne.
A gáznál is csak rövid távú megoldás lehet a hatósági ár, amely akár diplomáciai problémákat is felvethet. Meg lehet mondani az érintett multicégeknek, hogy bennünket nem érdekel, hogy mekkora az import ár, meg hogy miként alakul a dollár-forint árfolyam, ennyi és ennyi legyen a hazai gázár. Csakhogy ezt nem fogják lenyelni. 2008 őszén az akkori kormány a Magyar Energia Hivatalon keresztül megakadályozta a gázáremelést, ami 2009 tavaszára azt eredményezte, hogy a német kancellár levelet írt Bajnai Gordonnak, az E.ON elnöke pedig személyesen tárgyalt vele arról, hogy mekkora kiesést szenvedtek el emiatt. Akkor 66 milliárd forinttal kellett kompenzálni a vállalatot. Tehát 2008 őszétől 2009 nyaráig olcsóbban kaptuk a gázt, ám ez után a fogyasztói árba beépült egy olyan tétel, amit hívhatunk „E.ON-kompenzációnak”. Emiatt 2009-ben, amikor az egész világon leestek a gázárak, nálunk ez nem tudott olyan mértékben csökkenni.
Nemzetközi tendenciák alapján mi várható, ősszel emelkedni fog a gáz piaci ára?
–ŰNyáron a cégek nem fognak ellenkezni amiatt, hogy a kormány befagyasztja az áraikat – hiszen a lakossági fogyasztás ilyenkor elhanyagolható. A helyzet ősztől, a szezon kezdetétől élesedhet. Annyi bizonyos, hogy a magyar gáz ára rövid távon az oroszok jóindulatán múlik: biztosan nem fogják azt mondani, hogy a franciák és a németek jól megszorongattak minket, ezért ezeknek a szegény magyaroknak is adjuk olcsóbban a gázt.
A szerződésünk egyébként 2015-ig érvényes, és az olajárhoz köti a gáz árát. Az olajár pedig az elmúlt időszakban emelkedett.
A liberális jogrend demokratikus deficitje olyan jogi háttérhatalmat termelt ki, aminek sem választói legitimitása nincs, és a közérdeket sem szolgálja. Eljárásuk rendszerint azt közvetíti nemzeti...
Az Európai Parlament képviselői az elmúlt héten megszavaztak egy határozatot, amely felszólít minden tagállamot, hogy haladéktalanul ratifikálja az Isztambuli Egyezményt. Ezt mindeddig hét...
Bevezetik a dugódíjat, és öt éven belül korlátozzák a dízelautók behajtását Budapest központjába – legalábbis a főváros új vezetőségének tervei szerint. A változáshoz azonban parlamenti döntés...
Nemcsak Romániában ismert jelenség, hogy gyerekeket a saját szüleik adnak el prostituáltnak – ez az összes posztkommunista és harmadik világbeli országra jellemző. A gyerekeltűnések mögött...
Az online térben szocializálódott fiatal szülők számára természetes, hogy életük főbb eseményeit publikálják – nem kivétel ez alól a szülővé válás sem. Szakértők azonban arra figyelmeztetnek, hogy...
Néhány évtizeddel ezelőtt elképzelhetetlennek tűnt, hogy egy fiatal ne házastársi hűségben és szülői szerepben gondolkozzon, annak minden előnyével és nehézségével együtt. A média, az aktuális...
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!