Kereső toggle

A jóléti rendszer vége

Mire számíthatnak a családok?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A szocpol és a lakáshitel-támogatások június 30-ig igényelhetők, azután megszűnnek. A családi pótlék értékét két évre befagyasztják. Jövő áprilistól kezdve a GYES és a GYED a kisgyermek 2 éves koráig lesz csak folyósítható, magyarul az eddigi három évről kettőre csökken majd a kismamák gyermekgondozási támogatása. Ez annak ellenére valószínűsíthető, hogy a már elfogadott törvényjavaslatot a köztársasági elnök megfontolásra visszaküldte a parlamentnek. Megannyi megszorítás, a nyugdíjaktól a gyesen át a lakástámogatásokig - az IMF-hitel kemény feltételeket ír elő, a mozgásterünk szinte nulla.

Gyes, gyed

Sólyom László köztársasági elnök múlt héten megfontolásra visszaküldte a parlamentnek a gyermekvédelmi és családtámogatási törvények módosítását, mert nem értett egyet a gyes jogosultsági idejének háromról két évre történő csökkentésével. Indoklásában az áll: valóban össznépi érdek az édesanyák foglalkoztatásának növelése, de fontos lenne, hogy az anyák továbbra is szabadon dönthessenek a munkába való visszatérésükről. Sólyom szerint ehhez nem kényszerítő erejű korlátozásokra, hanem ösztönző intézkedésekre - a bölcsődei férőhelyek számának növelésére vagy a részmunkaidős munkavállalás biztosítására - lenne szükség.

Az Országgyűlés által több hete elfogadott törvénymódosítás a gyes és gyed folyósítási idejét két évben maximalizálja, valamint a családi pótlékot két évre befagyasztja. A leglényegesebb változás a gyes folyósítási idejének megváltozása: ez az új szabályozás szerint csak a gyermek 2 éves koráig jár majd. A gyermeknevelési támogatás pedig, amit a nagycsaládosok igényelhettek a legkisebb gyermek 3-tól 8 éves koráig, 2 éves kortól lesz igényelhető.

A törvénymódosítás a 2010. április 30. után született gyermekekre vonatkozik majd. Köztudomású, hogy a bölcsődéknek jelenleg is 120 százalékos a férőhely-kihasználtsága. Jövőre 1700 újabb bölcsődei férőhely létesítését ígéri a kormány, ám ez is csak töredéke a szükségesnek.

Arra a felvetésre, hogy a deklaráltan a nők foglalkoztatásának javítását célzó törvénymódosításnak nincs meg a szükséges gyermekintézményi és munkaerő-piaci háttere, így az intézkedés erősen rombolhatja a gyermekvállalási kedvet, Tóth Zsófia, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium tanácsosa úgy reagált: a nemzetközi gyakorlat azt mutatja, hogy nincs pozitív összefüggés a gyermekgondozási támogatások időtartama és a születésszám között. A bölcsődék fenntartása sokkal többe kerül ugyan, mint a gyes, de a szakértő szerint hosszú távon kell gondolkodni, és a gazdaságilag-demográfiailag fenntartható társadalom érdekében a foglalkoztatás bővítése és a gyermekek nappali ellátása felé kell nyitni a lehetőségeket. Ma azokban az európai országokban a legmagasabb a születési arányszám, ahol kiépített a gyermekintézmények rendszere és magas a női foglalkoztatottsági arány.

A gyermekek napközbeni ellátását biztosító különféle intézmények létesítése és bővítése a következő évek fontos prioritása lesz. Viszont nem világos, mekkora lesz az az átmeneti időtartam, amikor tömegek nem fogják tudni hova tenni a 2 éves gyermeküket, miközben az anyák elhelyezkedni sem fognak tudni egykönnyen, már csak azért sem, mert beláthatatlan időtartamúnak ígérkezik a gazdasági recesszió.

Családi pótlék

A családtámogatásokat érintő törvénymódosítás másik fő eleme a családi pótlék, amelynek értékét az idei januári szinttől 2010 végéig nem fogja megemelni a kormány. További szigorítás, hogy a családi pótlék ezentúl a közoktatási intézményben tanuló gyerek 20 éves koráig jár majd. Harmadrészt elfogadta a kormány azt a módosítást is, miszerint a családi pótlék maximum 50 százaléka természetbeni juttatásként is adható a különösen veszélyeztetett helyzetű gyermekek számára. Felmerül, hogy egyáltalán mennyire lehet hatékony egy ilyen beavatkozás, hiszen például egy alkoholista, depressziós, munkanélküli család esetében nem lehet pusztán a pénzköltési szokásokon változtatni, kiterjedt gondozásra lenne szükségük, ami a jelenlegi szakmai kapacitással szinte kivitelezhetetlen. Az illetékes szerint a jogszabály nem kötelező érvényű: egy végső eszköz, amire csak akkor kerülhet sor, ha semmilyen más eszközzel nem lehet elérni azt, hogy ténylegesen a gyerekre fordítsák a pénzt.

Lakástámogatás
A héten jelent meg a Magyar Közlönyben az állami lakástámogatásokról szóló kormányrendelet módosítása is, amely idén július 1-jétől eltörli a szocpolt, a fél szocpolt, és megszünteti vagy szűkíti az állami kamattámogatásokat. Eddig a gyermekek száma alapján az egész szocpolt új lakás vételére vagy építésére, a fél szocpolt pedig bővítésre vagy használt lakás vásárlására lehetett igényelni. Ezek mellett megszűnik a kamattámogatás, illetve a bérlakásépítés és a piaci lakásépítés kamatkedvezménye is. Az előtakarékossági formák, így a Fészekrakó program,  a lakástakarék-pénztári megtakarítás és a mozgássérültek akadálymentesítési támogatása megmarad. „Megmarad a társasházak közös helyiségeinek felújítására adható hitelnek a kamattámogatása is. Ez azért is fontos, mert a panelprogramban ezzel a támogatással szokták a saját erőt előállítani a lakóközösségek. Az Új Magyarország Lakásfelújítási Programot - benne a panelprogramot - az intézkedések nem érintik" - erősítette meg Csider László, az ÖTM lakásügyi titkárságának vezetője.

Sajtóértesülések szerint a kormány július 1-től évi 56 milliárd forint támogatást von el a lakásszektortól, és mindössze évi 2,5-3 milliárd forint jut az új lakást építők, vásárlók támogatására. „A megszűnő szocpolt kompenzálandó ősszel várható egy új rendszer elindítása, de hogy teljes értékűen nem fogja a szocpolt kiváltani, az biztos, mert az a cél, hogy megtakarítsunk" - fejtette ki Csider László. Hozzátette: a fiatalok első lakáshoz jutását valamilyen formában támogatni fogják, valószínűleg októbertől, a konkrétumok még kidolgozásra várnak. Várható ősszel egy komplex lakástámogatási rendszer kialakítása, amelyben benne foglaltatik egy bérlakás-program koncepciója, jelentős részben a meglévő, kihasználatlan lakásállományra alapozva. Több tízezerre tehető ugyanis az elmúlt években épített és még nem hasznosított lakások száma.

Hétfőn döntött az Országgyűlés a megszorult deviza-lakáshitelesek megsegítéséről: az önkormányzatok elővásárlási jogot kapnak az elárverezendő lakásokra. Ehhez a Magyar Fejlesztési Bank kedvezményes hitelforrását tudják igénybe venni - amennyiben a volt tulajdonosoknak adják bérbe a lakást.

Olvasson tovább: