hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Politikusok a ládában
Az ombudsman szabályozná a túlzott kampányolást

2005. 09. 27.
A postaládákba bedobott politikai reklámanyagok ugyanúgy bosszantják a lakosságot, mint a többi kéretlen szórólap, ezért az adatvédelmi ombudsman a politikai marketing szabályozását előmozdító ajánlást fogalmaz meg – értesült a Hetek. 



MSZP-aktivisták szórólapoznak. Házhoz jönnek Fotó: MTI

"Törvény büntesse-e azt a céget, amely a határozott jelzés ellenére bedobja szórólapját a postaládákba?" – kérdezte sms-kampánya során a kormány a lakosságtól. Furcsa módon azonban éppen a politika az, amely az elmúlt években egyre intenzívebben bombázza hirdetésekkel az otthonokat. Az állampolgároknak ugyan lehetőségük nyílik arra, hogy letiltsák a gazdasági szórólapok, reklámanyagok elhelyezését postaládájukban, a politikai hirdetésekre azonban semmilyen ez irányú korlátozás nem vonatkozik.

"Szigorú szabályok helyett érdemes a választói bölcsességre bízni ezt a kérdést, mivel a túlzásba vitt kampányolás amúgy is visszaüt" – vélekedett a Heteknek Török Gábor. A politológus egyetért azzal, hogy a politikai hirdetések ne legyenek privilegizált helyzetben a többi reklámtevékenységekhez képest, ugyanakkor nem látja szükségét szigorú törvényi szabályozásnak.

"Nyilvánvaló, hogy a politikai marketing jelentős változáson ment keresztül a rendszerváltás óta, de ennek célja mindig is a választók bizalmának megszerzése lesz. Ebből kifolyólag érdemes a lakosságot felnőttként kezelni, nem szükséges körülbástyázni őket" – véli Török Gábor.

Hollandiában egy olyan párt, amely telefonon hívogatja az ország lakosságát, valószínűleg a parlamentbe se kerülne be, mivel a holland lakosság mélyen megveti az efféle kampánymódszereket, míg Franciaországban törvény korlátozza a politikai marketing tevékenységet – mondta lapunknak egy adatvédő. 

A vita a kontinens több államában is folyik, így az európai ombudsmanok múlt heti montreux-i konferenciáján is napirendre került a politikai kommunikáció kérdése. "A jelenlevők egyhangúlag fogadtak el egy határozatot, amelyben a politikai reklámtevékenységgel kapcsolatos alapelveket állapítottak meg" – tájékoztatta a Heteket Péterfalvi Attila ombudsman, aki maga is felszólalt a találkozón. A határozat megszületése nyomán az adatvédelmi biztos hamarosan ajánlást tesz közzé, melyben többek között olyan elveket hangsúlyoz, mint a törvényes adatgyűjtés, a biztonságos adattárolás, és a hozzájárulás elve. Török Gáborral ellentétben Péterfalvi szükségesnek tartja a politikai marketing törvényi szabályozását.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!