Kereső toggle

Hamis reklámok

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A korábbi évekhez viszonyítva tavaly jelentősen emelkedett a szabálytalan reklámhirdetések miatt kiszabott büntetések száma és összege. A fogyasztóvédelmi felügyelőségek első fokon csaknem ezer esetben állapítottak meg szabálytalanságot. Jellemző probléma a gyermekek egészséges erkölcsi fejlődésére káros tartalmak közvetítése.



Egy politikai plakát. A reklám paródiája Fotó: S. L.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FvF) jelentése szerint az előző évben 701 esetben összesen 78 millió forint bírságot szabtak ki a szabálytalanul hirdetőkre, és további 257 esetben kötelezték őket reklámjaik megváltoztatására. Mint Siklósi Máté, az FvF helyettes szóvivője a Heteknek elmondta, a legtöbb szabálytalanságot az árak feltüntetése esetében tapasztalták: a vonatkozó törvény szerint az akciós hirdetéseknek tartalmazniuk kell a különleges ajánlattal érintett áruk körét és az ajánlat időtartamát – ezt sok esetben egyáltalán nem vették figyelembe a reklámozók. Jellemző hiba volt továbbá, hogy a hirdető nem a fogyasztó által fizetett teljes összeget, hanem csupán a nettó árat tüntette fel.

A gyógyszerek és a gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények reklámozásával sem voltak maradéktalanul elégedettek a fogyasztóvédelmi felügyeletek: itt a leggyakoribb problémát a kockázatok és a betegtájékoztató megismerésére vonatkozó figyelmeztető feliratok "eldugása" jelentette.

A törvényi tiltás ellenére növekedett a dohányáruk üzletkülsőkön (cégtáblákon, világító reklámtáblákon, kirakatban) történő hirdetéseinek száma, mint ahogy az alkoholtartalmú italok köztéri reklámozása esetén a közoktatási és egészségügyi intézmények bejárataitól számított 200 méteres kötelező távolságára sem ügyelnek sokan.

Siklósi Máté elmondta, a hatóság több mint félszáz esetben észlelt a gyermek- és fiatalkorúak egészséges erkölcsi fejlődését sérthető reklámokat a sajtóban, illetve a közterületi plakátokon. Az egyik bulvárlap meztelen női testet ábrázoló plakátkampánya miatt a reklámozóra 3 millió forintos bírságot szabtak ki, a közzétevőket pedig egyenkénti 100 ezer forintra bírságolták. "A törvény szerint nem megengedhető a meztelenség és általában a szexualitás öncélú megjelenítése, és ugyanez vonatkozik az erőszakos tartalmakra is. Ezzel kapcsolatban rendszeresen érkeznek bejelentések hozzánk. Ezekre az észrevételekre szükségünk is van, hiszen számos szabálytalan hirdetés elkerülheti a figyelmünket" – mondta el a helyettes szóvivő. Hozzátette: a sokak erkölcsi érzését sértő, de egyébként nem törvénybe ütköző reklámok ügyében az Önszabályozó Reklámtestület etikai bizottsága hivatott dönteni. A testület álláspontját általában a nagyobb reklámozók önmagukra nézve érvényesnek tekintik.

Olvasson tovább: