Kereső toggle

Júniusi izgalmak: EP és Ebi

Tét: a 24 közé jutás

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Olyan a magyar politika, mint a magyar foci. Menet közben unalmasnak, feleslegesnek érezzük, fogadkozunk, hogy a produkció "minősége" miatt több meccset nem nézünk, aztán a szezon vége újabban mindig izgalmasra sikeredik. Az EP-választás is egy gyenge meccsnek nézett ki, de végül a "brazil világsztárok" nélküli magyar csapatok okoznak némi izgalmat. Az év közben gyengélkedő "vörösök" (MSZP) mintha újra esélyesek lennének a győzelemre, s kérdéses, hogy az előző bajnokságban második helyre befutó "narancsmezesek" (Fidesz) tudják-e tartani év eleji jó formájukat, míg a kieső helyről menekülő kis csapatok (SZDSZ, MDF) is mindent beleadnak némi pluszpontokért. 



Magyar szurkolók öröme. Hazánk a rendes játékidőben bejutott Fotó: Reuters

Az MSZP – miután rendezte az edzőkérdést, és a bajnokság közben elbocsátott, korábban csodákat művelt Ron Werbert visszahívta trénernek –, úgy tűnik, az ellenfél "lerohanására" teszi a hangsúlyt. Lapzártánkig a legnagyobb kormánypárt nagyon visszafogottan kampányolt. Június 1-jétől "indítanak", amikor is egy rövid, de nagyon koncentrált reklámkampánnyal találkozhatnak a választók. Az akcióban televíziós reklámszpotok, óriásposzterek segítik az utcákat és tereket ellepő szocialista politikusokat és pártaktivistákat.

A szocialista pártra választási időszakban jellemző módon a közelmúltig vitatkozós, némileg szétesőnek és sodródónak tűnő szervezet tagjai ismét zárták soraikat. Mintha az év közbeni gyenge eredmények – alacsony népszerűségi mutatók, a vereség lehetősége – doppingszerként hatnának a szocialista politikusokra, hiszen félretették a nézeteltéréseket, a könyököket kivették egymás derekából, és egységesen nekifogtak a kampánynak. 

A stratégia könnyen észrevehető: elsősorban nem új társadalmi rétegeket és csoportokat kívánnak megnyerni, hanem a várhatóan alacsony részvétel miatt elég számukra, ha a 2002-ben rájuk szavazók jelentős része újra mellettük teszi le a voksot. Fő kampányszövegük, a nem különösebben attraktív "Újra MSZP", az egykoron a szocialistákra szavazók megszólítását és korábbi döntésük megerősítését szolgálja. Igazából tőrőlmetszett néppárti kampányt alkalmaznak, hiszen nem osztották fel az üzeneteiket rétegcsoportokra – nyugdíjasok, vidékiek, gazdák –, hanem három-négy központi üzenetet fogalmaznak meg. (Újra MSZP, Európában otthon vagyunk stb.) 

A kampány hatásában egyébként nagyon bizakodóak a szocialisták, mivel január óta meglepően javítottak népszerűségi eredményeiken. Ráadásul a szocialista szavazók körében alacsonyabb az EU-szkeptikusok aránya, így vélhetően könnyebben lehet őket mozgósítani az EP-választásokra. 



Plakáttervek a Fidesz, illetve az MSZP honlapjáról. Vajon melyik kié?

Némi taktikai zavar jelei látszanak annak tekintetében, hogy az ellenfél csapatában a hazai viszonylatban "legeredményesebb csatár", Orbán Viktor más poszton játszik, mint korábban, és helyét a kampányban Schmitt Pál tölti be. Így nehezebb energiákat mozgósítani, hiszen a Fidesz legyőzése nem jelenti egyértelműen Orbán Viktor legyőzését. A választási "csata" központi elemévé nehezebben tehető az, hogy "ne engedjük Orbán Viktort visszajönni", mely vélekedés sokak szerint továbbra is erőteljes mozgósító erővel bírna az egykoron MSZP-re szavazók táborában. 

A Fidesz taktikája talán arra épül, hogy a korábbi választásokon több "sérülést" összeszedő Orbán Viktort tehermentesítse és pihentesse a következő bajnokságra, illetve hogy a "csapat" szimpátiaindexét növeljék. Úgy tűnik: a Fidesz év elején, látva a számukra nagyon kedvező közvélemény-kutatási adatokat úgy döntött, hogy megengedhetik maguknak, hogy a kampány első emberévé nem Orbán Viktort teszik, hanem Schmitt Pált. Az évet eközben arra használják fel, hogy a volt miniszterelnök népszerűségi mutatóin és az úgynevezett elutasítottsági-indexén javítsanak. Ha Orbán lenne a kampány első embere, akkor konfrontatív szerepre kényszerülne, és ellenfeleik – hasonlóan a 2002-es választásokhoz – ellene szóló kampányt építhetnének. 

Ha figyeljük a Fidesz-politizálást, akkor észrevehetjük, hogy a jobboldali radikális újságírókat – Lovas István, Bencsik András stb. – a táborukon belül háttérbe szorították, a párt tagjai a holokauszt emléknapok alkalmával az antiszemitákat élesen bíráló kijelentéseket tettek. A volt miniszterelnök pedig interjút adott olyan sajtóorgánumoknak, amelyek korábban "ellenséges" minősítés alá estek. Az eredmény sem maradt el: az elmúlt hónapokban javult
Orbán Viktor népszerűsége, csökkent az elutasítottsága. 

A kérdés persze az, hogy ez a kommunikációs taktika nem jelent-e egyben csapdát is? Fideszes politikusok maguk is elismerik, hogy bármennyire szimpatikus ember Schmitt Pál, de politikusként még kezdőnek számít, ráadásul még nem győzött soha. Egyrészt némely helyzetben kissé esetlenül nyilatkozik, másrészt nem biztos, hogy mozgósítani képes az EU-szkeptikusokat is magába foglaló jobboldali szavazókat. Ha viszont a helyzetet mentendő, Orbán Viktor újra nagy erővel bekapcsolódik a kampányba, akkor beindulhatnak a régi, 2002-es reflexek, és ez teret engedhet az ellenfél negatív kampányának. 

A két kiesést elkerülni igyekvő kis csapat közül – SZDSZ és MDF – a "kékmezes" liberálisok vannak kevésbé rossz helyzetben. Először is a szabaddemokratáknak az EP-választások idejére sikerült félretenniük az amúgy meglehetősen kínzó belső feszültségeiket. Emberemlékezet óta nem voltak ilyen egységesek. A kampány és a szlogenek megtervezését a Szabó Miklós Politikai Alapítvány köré szerveződő fiatal politológusokra bízták, akik szemmel láthatóan leszűkített rétegkampányt terveztek. Mintha a párt végleg lemondott volna a vidékiekről, a nyugdíjasokról, és csak a városi értelmiségieket és az alternatív életmódot folytató egyetemistákat céloznák meg. 

Az SZDSZ-esek régi vesszőparipája, hogy a szociológiai felmérések szerint jóval többen vallják magukénak a liberális értékeket, mint amennyien a pártot támogatják. Így a magyar választások történetében először reklámoznak egy pártot az abortusszal, illetve a meleg büszkeség napjával kissé áthallásosan "Vállald büszkén, hogy liberális vagy!" szlogennel. Hátha így sikerül magukra vonni a választók figyelmét. A kampányüzenetre jellemző, hogy az SZDSZ belső ellenzékéhez tartozó Fodor Gábor fémjelezte szárny is elégedett. Ők azt mondják, hogy végre értékalapú kampányt folytat a párt. 

A valamikor réges-régen bajnokságot nyerő MDF helyzete a leginkább reménytelennek tűnő. Ellentétben az SZDSZ-szel, esetükben nem tudtak a vitázó felek megegyezni. A gyakorlatban az történik, hogy míg Dávid Ibolya szónokol a "70–30 százalékos kétpártrendszer" ellen, addig Lezsák Sándor egykori elnök és társai erőteljesen fűrészelik a pulpitust, és az elnök asszony székét. Ha és amennyiben az MDF elbukja a selejtezőt, akkor sokak szerint a csapatkapitánynak mennie kell. A helyzet komikuma, hogy maga a párton belüli fűrészelős állapot mond ellent a párt fő üzenetének, miszerint: Normális Magyarországot! 

Révész Máriusz: Az MSZP a félelemre épít

"Az európai parlamenti választás nemcsak a huszonnégy képviselői hely megosztásáról szól, belpolitikai vonatkozásai is vannak, ezért állított a Fideszen kívül minden párt olyan jelölteket a listája élére, akik igazából nem is akarnak Brüsszelben dolgozni. A választók a kormány eddigi tevékenységéről is bizonyítványt állítanak ki, ami Európában gyakran komoly következményekkel jár: kormányátalakítással, minisztercserékkel, politikai irányváltással. A rendszerváltás óta messze ez a kormány nyújtotta a leggyengébb teljesítményt, ezért az ennek következtében előálló mindennapi problémákat állítottuk a kampányunk középpontjába" – foglalta össze Révész Máriusz, a Fidesz szóvivője a legnagyobb ellenzéki párt stratégiáját. 

Mint mondta: a Nemzeti Petícióban már nem azt kérték, hogy a kormány tartsa be az ígéreteit, hanem mindöszsze azt, hogy legalább azt állítsa vissza, ami már egyszer a polgári kormány idején működött ebben az országban. Az otthonteremtésnél nem bővítésért gyűjtöttek aláírást, hanem a visszaállításért, nem azt kérik, hogy ne legyen gázáremelés, hanem azt, hogy a közüzemi díjak és a gyógyszerárak ne emelkedjenek az inflációnál nagyobb mértékben, és ne kótyavetyéljék el a költségvetés szorult helyzetében az állami vagyont. Nem azt kérik, hogy ígéretükhöz híven virágoztassák fel a mezőgazdaságot, hanem azt, hogy Szlovákiához, Lengyelországhoz, Csehországhoz hasonlóan ne engedjék tönkremenni a magyar mezőgazdaságot. 

A kormány és az MSZP választási stratégiájában éppen ezért fedezhető fel, hogy a valós problémákról, a kormányzásuk kudarcairól és a korrupciógyanús ügyeikről minden eszközzel próbálják elterelni a figyelmet. Kormányzás helyett ezért foglalkoznak a Fidesszel, ezért folytatnak Ron Werber utasításai alapján negatív kampányt. "A valódi gondokkal nem akarnak szembenézni, ezért nem engedte a kormányoldal az országgyűlésben érdemben megvitatni, a több mint egymillió aláírás ellenére sem a Nemzeti Petíciót. Ehelyett próbálkoznak nagyív? közjogi javaslatokkal, abortuszvita generálással, egyházellenes hangulat felszításával, a Fidesz elleni folyamatos gyűlöletkeltéssel" – érvelt Révész. 

A fideszes politikus úgy látja, hogy az MSZP kampányának az a központi eleme, hogy Orbán Viktor miniszterelnököt démonizálják és igyekezzenek az elutasítottságát növelni, hogy a kormányból kiábrándult szavazók azért mégse találjanak át a Fideszhez. "A félelemre próbálnak építeni, megpróbálják összemosni a szélsőségekkel a Fideszt és a polgári köröket. Az MSZP-ben tudják, hogy vádaskodásaiknak szinte semmi alapja nincs, de ezt kell tenniük azért, hogy ne a kormányzati kudarcaikról, ne az emberek egyre bizonytalanabb jövőbeni kilátásairól, és ne a választások után várható megszorításokról legyen szó a kampányban" – tette hozzá a politikus.

Tóbiás József: Megöregedtek a Fidesz vezetői

Elmentem az oroszlán barlangjába. Tóbiás József az MSZP párt- és kampányigazgatója a "választási hadjáratuk" központjában, a saját irodájában fogadott.
A háromasztalnyi íróasztalon mindenütt táblázatok és kimutatások. A falon egy választási plakát. Tóbiás József az egyórás beszélgetésünk ideje alatt mindvégig százszázalékos hőfokon magyarázta nekem az EP-választás megnyeréséhez vezető utat.

"Ne várjad, hogy most a kampányunk eszközeiről beszélek neked. Ugyanis az csak mellékes. A lényeg az, hogy mi európai párt vagyunk. Az embereket nem az eszköz érdekli, hanem tudják, hogy tőlünk mit várhatnak. Ismernek bennünket. Mi sohasem forgattunk köpönyeget. Nekünk csak magunkat kell adnunk" – kezdte a fiatal pártigazgató azon kérdésemre, hogy mi lesz a kampányuk központi eleme. Szerinte nagyon sokszor felesleges, mellékes és lényegtelen dologról beszélnek a közéletben. Ő személy szerint nem szeretne ebbe a hibába esni. 

A lényeg pedig az, hogy "csak sikeres Magyarország képes sikereket elérni az Európai Unióban. Ezért nem mindegy, hogy kik képviselik Magyarországot. 

A szocialisták szlogenje igaz: Európában otthon vagyunk…" 

Különleges hangulatú beszélgetés alakul ki köztem és Tóbiás József között. Minden egyes kérdésem után – mint például, hogy mekkora részvételre számít – egy pillanat alatt izzó hangulatú választási fórumom érzem magam. A válaszokat egyébként rendre megkapom, de gyújtó hangú szónoklatot is kapok mellé – meggyőzendő. Például arról, hogy szerinte "a Fidesz vezetői a sok politikai irányváltás miatt egyenesen megöregedtek, oda már a fiatalos bájuk". Vagy éppen arról, hogy Schmitt Pált személyesen szimpatikus embernek tartja, de szerinte hibát követett el a Fidesz, amikor őt tette meg a kampányuk fő arcának, mivel nem képes a jobboldali szavazókat mozgósítani. 

"Milyen »termék« az, ahová nagy betűkkel ki kell írni a nevet – elemezte Tóbiás. – Nézd meg, az összes plakátjára ki kellett írni, hogy Schmitt Pál. Nekünk Medgyessy Péter, Kovács László vagy Horn Gyula esetében nem kellene ilyet tennünk. Őket mindenki ismeri."

Visszatérve a mozgósításra. Tóbiás József szerint az MSZP-nek könny? a helyzete, hiszen évek óta ugyanazt mondja, politikája kiszámítható, ezért szavazótábora stabil. "Nem azon kell erőlködnünk, mint a Fidesznek, hogy miként tartsuk egy táborban az ötszázaléknyi szélsőjobbos exmiépeseket és a Lovas István-féléket, az antiszemita felhangoktól idegenkedő mérsékelt jobboldali, valóban európai polgárokkal együtt" – értékel a kampányigazgató. 

Egyébként az "Újra MSZP" szlogenre építenek a szocialisták. A párt 2500 aktivistája egy hét alatt félmillió szórólapot osztott ki. A párt vezetői, országgyűlési képviselők nemcsak a zárt hely? lakossági fórumokon vesznek részt, hanem kimennek az utcákra és terekre, ahol mindenkivel szóba állnak, és "elmondják a kormányzás eredményeit". Tóbiás József szerint "a lakosság előtt egyértelmű, hogy az MSZP-kormány nemcsak beszélt és ígérgetett, hanem keményen dolgozott. Nem két Magyarországban gondolkodtak, hanem az egészben, és ellenben elődjeikkel, nem diszkrimináltak senkit sem. Ezért ennek a pártnak képviselői hitelesen képviselhetik Magyarországot Brüsszelben és Strasbourgban."

Olvasson tovább: