Kereső toggle

Nemzetközi botrányba kerültek a Pázmányosok

Kontroll, kintről-bentről

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

"Szokatlan, sőt példátlan" – jellemezte Wisinger István, a Magyar Újságíró Szövetség (MÚOSZ) elnöke a magukat Kontroll Csoportnak nevező ifjú "médiaszakemberek" tevékenységét. Tavaly a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) sajtófigyelői listát állítottak össze Orbán Viktor miniszterelnök számára azokról a magyar közéleti személyiségekről, akik "rossz hírét keltették hazájuknak" külföldi lapok hasábjain. A "fiatal főiskolá-sokból és egyetemistákból" álló Kontroll Csoport a MeH munkájának mintegy folytatásaként ezúttal a külföldi lapok hazánkban dolgozó tudósítóinak írásaiban fedezett fel "baloldali elfogultságot". 

A csoport felmérési eredményeinek publikálására a kormány támogatását élvező Magyar Nemzet cím? napilap, a csoport szóvivőjének megszólaltatására pedig a Magyar Rádió szélsőjobboldali Vasárnapi Újság cím? műsora vállalkozott. Wisinger lapunknak úgy nyilatkozott: "Elképesztő, hogy a kormány nem határolja el magát a csoport tevékenységétől." A külföldi
tudósítók érdekképviseleti szervezete, a Magyarországi Nemzetközi Sajtóegyesület (HIPA) levélben fordult Martonyi János külügyminiszterhez "mint a magyar kormány rangidős, elismert tagjához és a munkánkhoz törvényes keretet adó tárca vezetőjéhez". Levelükre azonban csupán a szóvivőtől érkezett hárító válasz, miszerint "a tárcának nincs hatásköre arra, hogy a szabad véleménynyilvánításba beavatkozzon".

A Kontroll Csoport tagjai ismeretlenek, felmérési módszereik, számszer? eredményeik pedig hozzáférhetetlenek – többekben felmerült, hogy a csoport valójában az ismert, fideszes Lovas István újságírót rejti, mások a választási manipulációk újabb trükkjét vélik felfedezni az iskolás szinten megírt "elemzések" hátterében. Ez utóbbit az is alátámasztani látszik, hogy míg az ORTT a független (ismert, nevesített) szakembereinek felmérési eredményeivel ellentétes műsorpolitikát folytat, addig a Kontroll Csoport-aláírással ellátott "iskolai dolgozat" az ismeretlenségből egyenesen egy országos napilap főoldalaira kerül, leleplező erőt tulajdonítanak neki, és hivatkozási alapul szolgál a jobboldal számára. Mindent megtesz, hogy igazolja a média balliberális voltának alaptételét – a színvonal és a hitelesség ehhez képest érezhetően másodlagos kérdés.

A Horváth Rékaként bemutatkozó szóvivő elmondása szerint a húsz fiatal többsége a Pázmány Péter Katolikus Egyetem hallgatója, és egyik tanáruk "véletlenül" a fent említett Lovas István. "Mindannyian felelősséget érzünk aziránt, hogy a magyar médiában a korrekt és hiteles tájékoztatás elvei érvényesüljenek" – a csoportot a Vasárnapi Újság műsorvezetője "a közvélemény-kutatás üde színfoltjaként" mutatta be. 


"A magyar kormány hatalma elvesztésétől fél"

A Magyarországon dolgozó külföldi tudósítók nemcsak Martonyi János külügyminiszternek írtak az "áltudományos elemzéssel" kapcsolatban, hanem az általuk képviselt média számára is megfogalmazták helyzetértékelésüket. Különösen nehezményezték, hogy a listán név szerint, munkaadójukkal együtt tüntették fel a tizenhárom külföldi tudósítót, sőt Lovas – természetesen – a Magyar Nemzetben publikált egész oldalas írásában "klinikai paranoiásnak" minősíti az elemzés harmadik helyén álló holland újságírót. A ZDF riportere viszont a Magyar Nemzet "polgári lap" jelzőjét így magyarázta: "szigorúan a kormány mellett és annak bírálóival szemben álló újság", az eseményt pedig a német csatorna nézői számára a következő szavakkal jellemezte: "A magyar kormány hatalma elvesztésétől fél."

A Frankfurter Allgemeine Zeitung tudósítója Magyarországról szólva azt nyilatkozta: "A hadjárat kedvez a nacionalizmusnak és az EU-val szembeni ellenérzéseknek", és figyelmeztetett a "bunkermentalitás" kialakulására.

A Die Presse egyik neves újságírója a magyarországi tudósító cikkének kommentárjában így írt: "Na jó, ha valaki Silvio Berlusconi olasz kormányfőt bírálja, az kommunista, aki Jörg Haider karintiai elöljárót kritizálja, az baloldali és talán még áruló is, s aki Orbán Viktort nem találja elég remeknek, az alighanem mindez együttesen, és feketelistára kell tenni." A Der Spiegel német hírmagazin és a lengyel liberális lap, a Gazeta Wyborcza is ugyancsak terjedelmes cikkekben számolt be a kutatásról, és mindkettő a kormánykörökhöz kötötte az elemzéseket. Budapesti újságírói és diplomatakörökben azt feltételezik, hogy Lovas volt a sugalmazója annak a "kontrollcsoportnak", amelynek névtelen tagjai a külföldi tudósítók feketelistáját összeállították – írta a lengyel tudósító.

Olvasson tovább: