Kereső toggle

Befűtöttek

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Mind a melegkultúra képviseloi, mind a terrorizmushoz megértéssel viszonyuló alkotók elégedetten nyugtázhatták az idei
Oscar-díjakat. 



Ang Lee csalódott

Nagyobb csalódást csak a Brokeback Mountain készítoi érezhettek, mert a nyolc jelölés alapján elsöpro gyozelmet vártak, de „csak” hármat kaptak. A nálunk Túl a barátságon címmel vetítésre kerülo, homoszexuális cowboyokról szóló film rendezoje, Ang Lee így nyilatkozott a gála után: „Nem tudom, miért nem kapta meg a film a díjat. A jegyeladásokat tekintve az öt film közül mi állunk a legjobb helyen.” A legtöbb média világszerte azzal indokolta a kudarcot, hogy a díjakról határozó Akadémia tagjai nem a jegyeladások alapján döntenek, és erosebben kötodnek a konzervatív értékekhez. Színészként többük játszott a cowboy-filmek hoskorában, amikor a filmhosök a pisztolyforgatással voltak elfoglalva, a romantikát pedig kosztümös hölgyek között keresték. 

A legjobb férfi mellékszereplonek járó díjat a három kategóriában is jelölt George Clooney kapta a Szirianáért, ami követi a Bush- és Amerika-ellenes trendet, kicsit megfuszerezve a szintén divatos, a terrorizmust megérto és ahhoz háttérrajzot adó vonallal. Az Oscar-díjas forgatókönyvíró-rendezo Stephen Gaghan a drogcsempészek világa és az olajipar hatalmi játszmái közötti hasonlóságot akarta szemléltetni. „Sokféle függoséget ismerünk – mondja Gaghan –, de arra kellett rájönnöm, hogy a legtöbb embert érinto szenvedélybetegségünk az olcsó külföldi olajtól való függés.” A film közben mélyen igazságtalan: a Közel-Kelet minden problémájáért a nemzetközi olajtársaságokat, de foként az amerikai külpolitikát teszi felelossé. 



George Clooney a Sziriana foszerepében

Az est fénypontján Jack Nicholson jelentette be a legjobb filmnek járó Oscart: az Ütközések címu, meghatározhatatlan mufajú mozi nyert. A film kíméletlenül mutatja be a faji megkülönböztetés komplexitását az amerikai társadalomban, nagyító alá veszi a szeptember 11. utáni Los Angeles etnikai sokszínuségét. Paul Haggis, az Ütközések rendezoje forgatókönyvéhez saját tapasztalataiból, félelmeibol és észrevételeibol merített ihletet. Néhány évvel ezelott éppen egy Los Angeles-i videotékából jött ki, amikor autóját fegyveresek rabolták el. Ezután hazament, lecserélte a zárakat, és a fegyveres férfiakon kezdett el tunodni. Vajon mióta ismerték egymást, mit csináltak szabadidejükben. Haggis így nyilatkozott nemrég: „Akkor már több mint huszonöt éve éltem Los Angelesben, és rendszeresen tanúja voltam ennek a sajátos, társadalmi osztályok és borszínek közti hadviselésnek. Láttam a mindennapi életben eloforduló diszkriminációt. Láttam, hogyan ésszerusítjük és siklunk el felette, hogyan szervezzük életünket úgy, hogy ne kelljen vele foglalkozni, és hogyan próbáljuk letagadni még a probléma létezését is. Valójában azonban 9/11-et követoen jöttem rá, hogy miként is írjam meg a forgatókönyvet. A film nem a társadalmi osztályokról vagy a faji ellentétekrol szól, hanem az idegenektol való félelemrol, az intoleranciáról és a részvétrol. Arról, hogy mennyire utáljuk, ha mások bírálnak minket, ellenben mi könnyedén ítélünk meg másokat anélkül, hogy ezt az ellentmondást észrevennénk.” Az egyik foszerepet Sandra Bullock játszotta, aki remekül megoldotta az egyébként karakterétol távol álló figura megformálását. Bullock a premier után találóan fogalmazott: „A film arra emlékeztet minket, hogy mennyire elszigetelt is a modern kori élet. Az emberek manapság nagyon közönyösek. Valamilyen katasztrófának kellene történnie ahhoz, hogy magunkhoz térjünk tompultságunkból. Túlságosan is elkényelmesedtünk.” 

A külföldi filmek kategóriájában eloször lett Dél-Afrikai alkotás a nyertes: a Tsatsi egy kicsit érzelgosen meséli el egy gengszter fiú jó útra térését. A film most a korábban már több díjat besöpört Paradicsom címu palesztin alkotást megelozve gyozött. Az Akadémia ezzel a döntésével talán azt is kifejezésre juttatta, hogy a terrorizmussal és annak indítékaival továbbra is problémája van az amerikai nemzetnek.

Olvasson tovább: