Kereső toggle

A hűség aromája

Donna Karan New York

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

"Minden, amit csinálok az életben, szív, test és lélek kérdése. A tervezés számomra személyes kifejezése mindannak, ami vagyok: feleség, anya, művész és üzletember – sok-sok szerep, melyet a nők általában megpróbálnak egyensúlyban tartani. De mindenekelőtt és elsősorban nő vagyok; a nők minden bonyolultságával, érzelemvilágával és hangulatával" – nyilatkozta Donna Karan, a nevét viselő nemzetközi vállalat elnöke és vezető tervezője, aki 1985-ben még saját nappalijában tárta a nagyközönség elé kollekcióit, s akinek munkái azóta körbehálózták földgolyónkat, hogy egy valódi tehetség megnyilatkozásainak "tanúiként mosolyogjanak" a kedves vásárlókra, kedvet és hangulatot teremtve mind hölgyeknek, mind férfiaknak arra, hogy a hamisítatlan Donna Karan-stílust magukra öltsék, sőt dominánssá is tegyék ruhatárukban!

Donna Karan már születésekor rögtön a divat világába csöppent a New York-i Long Islanden, hiszen édesapja, Gabby Faske (aki meghalt, mikor Karan hároméves volt) férfiingkészítő volt, édesanyja pedig modell és üzletkötő. Még mostohaapja is a divatszakmában dolgozott, így a középiskolás Donnának szinte magától értetődő volt, hogy különböző divatbemutatókra tervezzen. A Parson\'s Divattervező Iskola másodéveseként Annie Klein, a híres divattervező, felvette nyári munkára. Ez a munkakapcsolat döntő hatást gyakorolt Karan életére: három évi tervezőasszisztensi tevékenység után Klein jogutódja lett annak 1974-ben bekövetkezett halála után. 1982-ben már Karan alkotja az Annie Klein II kollekciót, a nagy előd stílusának megfelelő ruhákkal. Természetesen már beszűrődtek saját stílusjegyei is, melyek – mint az ablakon a reggeli bágyadt napsugarak – még gyengéden "világítottak", hogy néhány év múlva majd teljes ragyogásukban fényljenek, és Donna Karan New York néven divattörténeti eseménnyé váljanak. Azon a bizonyos házi kis bemutatón, ahol Karan férjével és alkotótársával, Stephan Weissel felvonultatta DKNY kollekcióit, a sajtó és a kiskereskedők visszhangja egyértelműen megerősítette, hogy Karan visszavonhatatlanul fellépett a divattörténelem színpadára. Vállalata azóta hatalmas és gyors növekedésen ment keresztül. Donna minden beosztottjára kiterjesztett családjának tagjaként tekint, mivel meggyőződése szerint "csak annyit érünk, mint a minket körülvevő emberek". Eredményeit a szakma vezetői számtalan kitüntetéssel jutalmazták: maga az Amerikai Divattervezők Tanácsa (Council of Fashion Designers of America) hat alkalommal tüntette ki, ami egyedülálló és példa nélküli, hiszen már egyetlen díj vagy elismerés elegendő ahhoz, hogy valaki véglegesen megalapozza munkásságát ebben a szakmában. 

Háromszor nyerte el Az Év Tervezője címet, 1992-ben Az Év Férfiruha-tervezője díját kapta meg. 1993-ban a legjobb női parfümnek járó FiFi Awards díj tulajdonosa lett, 1995-ben pedig Divine Design elismerést kapott a vállalati emberségesség jegyében. Mivel az iparág ilyen bőkezűen bánik Karannal, ő is nagyon fontosnak tartja ennek viszonzását; ezért sok időt tölt alma materében, a Parson\'s-ban, ahol rendszeresen előadásokat tart, és figyelemmel kíséri hallgatóinak munkáit. 1987-ben egykori iskolája díszdoktorrá avatta, és az igazgatótanács tagjává választotta. Szívből jövő kötelességének érzi, hogy cégének ismertségét szociális célokra is fordítsa: alapítványt hozott létre az AIDS elleni figyelemfelkeltés oktatására, 1998-ban például a Super Saturday elnevezésű, bolhapiaccal és hússütéssel egybekötött eseményen háziasszonykodott, melynek bevételét egy rákellenes alapítvány javára ajánlotta fel. Karan szerint "a divatnak arról is kell szólnia, hogy divat legyen másokon segíteni". Életének legfontosabb szereplői családtagjai. Férjével 1983-ban kötöttek házasságot, három gyermekük van. Férjéhez való hozzáállását mindennél jobban bizonyítja nyilatkozata, melyben egyik parfümjének megszületése kapcsán rendkívül nyíltan és őszintén vall házasságáról: "A művészet és a divat közti kapcsolat a kiváló mesterségbeli tudásban, az ötletekben, az alkotói hangulatban, valamint az emberek iránt érzett felelősségtudatban, a változások és a modern felfogás közvetítése iránti elkötelezettségben rejlik, és abban is, ahogy mindez egybefonódik. Saját életemben mindennap látom ezt a kapcsolatot és kölcsönhatást. Ez egy természetes kombináció, egy házasság. Pontosabban a Stephan Weiss-szel kötött házasságom. Stephan szobrász, művész, rokonlelkem és a társam. 

Olyan üvegeket tervez parfümjeimnek, melyek személyesek, egyedülállóak és modernek, akár maguk az illatok. A férfiak, akiket ismerünk – barátunk, férjünk, édesapánk, kedvesünk, az erős, a csendes típus, az alkotó lélek, az ártatlan, a kifinomult – mindezeket egyetlen egyszer? és izgalmas csomagban próbáltam kifejezni; a mai modern férfi megtestesítését illatban (DKNY For Men). Egy olyan férfiét, aki új távlatokban láttatja velem az életet. Aki arra ihlet, hogy a legjobbat hozzam ki magamból – saját magam és az ő számára is. Ez a férfi az életemben az életem maga, Stephan. Azért hoztam létre ezt a parfümöt, hogy hangsúlyozzam azt a belső szépséget, amelyről megtanította nekem, hogy a legéltetőbb, legmegnyugtatóbb és legvonzóbb fajta szépség, amit egy nő magában érlelhet." Karan koncepciója, mely az öltözködés modern módját testesíti meg, "hét darabra" épül, néhány egymással variálható ruhadarabra, melyek együtt egy teljes ruhatárat alkotnak és bármikor hordhatók: reggeltől estig, hétköznap és hétvégén, szezonban és szezonon kívül. "Kozmopolita férfiaknak és nőknek tervezek; olyan kreatív embereknek, akik nem tudják előre, mit hoz a holnap. Ezért is szerepel New York a márkanév mellett. Kifejezi a hely élettel teli, alkotói energiával és álmokkal átszőtt atmoszféráját." A divat multikulturális nyelvét beszélő Karan előszeretettel használja alapként a fekete színt; munkáit a kasmír, a bőr, a sztreccs és a határozott vonalú anyagok éppúgy fémjelzik, mint a testet ölelő és formáló körvonalak. Karan tevékenysége már kezdetektől fogva nemcsak ruhákról, hanem életmódról is szólt. Női és férfiruházatai mellett tervez cipőket, öveket, táskákat, kiegészítőket, fehérneműket, szemüvegeket, gyerekruhákat, farmernadrágokat, bútorokat, dísztárgyakat, aromaterápiás gyertyákat, kasmírpárnákat és -takarókat. A Donna Karan International világszerte több mint hetven üzletet működtet; New Yorkban a Madison Avenue-n két üzlete van.

Karan szerint az illat egy nő legalapvetőbb, legszemélyesebb és egyedülálló tulajdona – az öltözék első rétege, a nő láthatatlan testkosztümje. Kedvenc illataik rendkívül személyes keverékét felhasználva férjével együtt megalkották a Donna Karan Signature nev? parfümöt, majd a Casmere Mistet és az azt kiegészítő fürdő- és testápoló termékek hadát. Weiss, aki képzett szobrász, egyedi üvegeket tervezett mindkét illat számára. A világhírnevet a DKNY Fragrance for Women hozta meg Karan számára, melynek design-ja és tartalma is tökéletesen tükrözi és megtestesíti New York magával ragadó hangulatát, a felhőkarcolók és a lehetőségek városának ízvilágát. Az első városi virágillat, mely azonnal meghökkenti a hölgyeket különös és titokzatos hatásával. Fejjegyében vérnaranccsal feltöltött vodka illatozik, szívjegye a vízililiomok, a nárciszok és a zöld korallorchideák frissességet árasztó elegye; bázisjegyében a nyír- és a tulipánfák élénkítő összetevői teszik teljessé a kompozíciót (50 ml: 10 400 Ft). Mint született New York-i Karan mindazzal a lelkesedéssel, attit?ddel és vibrálással, amit ez a város képvisel, létrehozta a DKNY The Fragrance For Ment, mely három akkordra épül, tükrözve a New York-i férfi szellemiségét. 

A mandarin, a gyömbér és a borostyánlevél keverékének első hatása után a friss borókabogyó és a fehér fűszerek élénkítő jellege ad egy vitalitást a kompozíciónak, mégis nemességgel ruházza fel annak viselőjét. Az illat mélységét növeli a krémes szantálfa és a vörös juhar ötvözete. Mindezen összetevők megízlelése után elképzeljük azt a fiatalos, lendületes, de méltóságteljes férfit, aki a felhőkarcolók forgatagában intézi ügyeit, a siető lépt? emberekkel együtt – természetesen Donna Karan-öltönyben! – igyekszik valamelyik csupa ablak irodába, hogy ott részt vegyen egy fontos meetingen, vagy éppen levezesse azt. "I\'m in a New York State of mind!" (50 ml: 9900 Ft)

A különleges Black Cashmere-ról beszéljen most maga az alkotó, Karan: "A Black Cashmere számomra egyet jelent a Donna Karan névvel. Anyagként és illatélményként is megtestesíti mindazt, amit jelképezek – New York lényegét. A fekete kasmír körülölel, védelmez. Kényelmes fényűzés. Nagyvárosi, kifinomult és sokoldalú. A fekete kasmír olyan anyag, mely nemcsak a bőrt, hanem a személyiséget is hangsúlyossá teszi. A kérdés csupán az volt, hogyan összegezhetnénk egyetlen illatban a kasmír hordásának élményét? Egy meleg, meghitt, sőt mélyen megindító illatot akartam alkotni. A parfüm készítése közben időnként a ruhámra is csepegtettem a folyadékból, hogy megállapítsam, tökéletesen illik-e az anyaghoz. Illik bizony! Van benne valami sötét, egzotikus, mégis ismerős. A fekete folyami kőre emlékeztető üveg éppolyan személyes, mint maga az illat. Férjem úgy tervezte meg, hogy kényelmesen illeszkedjen az ember tenyerébe. A kövek számomra a biztonságérzetet testesítik meg. Van bennük valami megbízható állandóság. Az ember szeretné megfogni őket, és megismerni a történetüket!" Az illat összetevői: fehérbors, szegfűszeg, szerecsendió, rózsabors, seprűvirág, Marechal rózsa, Guggul tömjén, Wenge-fa, mézfa, máltai Labdanum és Cistus-fa (50 ml: 15 000 Ft).

Olvasson tovább: